Full version: Blomman för dagen
Annlo
Halloj!
Vad härligt att få börja plantera snart!
Men letade förjäves efter en "favvo" påse med "blomman för dagen". Har letat både bland Weibulls och Lord Nelson, men utan resultat. En expedit trodde att de blivit förbjudna för att några tokar ätit av dem och att de var berusande på något sätt?!
Min tanke var att plantera den nya sorten med gräddvit krasse och blomman för dagen tillsammans, det vore nog fint!

Är det någon som hittat blomman för dagen ute i handeln i år? Eller vet någon om den har förbjudits??

Hälsningar Annlouice
Fenja
Hej!
Rara Växter och Impecta har flera olika Blomma för dagen! www.raravaxter.com och www.impecta.se, om du sedan spar fröer i höst så har du till nästa år!
Mvh
Fenja
Annlo
Tack snälla för tipset, ska genast surfa dit och titta!! wub.gif

Hälsningar Annlouice
petrea
Hej!

Vilket sammanträffande tänkte just idag skriva och fråga om samma sak laugh.gif men fick idag frökatalogen från Runåbergs Fröer och där hittade jag de jag letade efter, nämligen den sorten med olika färger på blommorna!! rolleyes.gif

Kolla på www.runabergsfroer.se.

Ska skicka efter snarast!! laugh.gif tongue.gif wub.gif

Petra

Det är bättre med en tokig idé än inga alls!! blink.gif
ordsnoken
Hej!
Det du letar efter heter på latin Ipomoea.
På svenska heter blomman numera ofta något annat - fröproducenterna tröttnade väl på knarkarna som är hjärnskadade nog att tro att allt som växer går att äta.
Efter larm om att ett antal ungar körts till akuten med akut förgiftning efter att ha ätit frön så begränsades försäljningen under en period till max två påsar per kund. Om den begränsningen kvarstår vet jag inte.
Men - jag har sett flera varianter av Ipomoea i fröställ hos bland annat Plantagen, det är inga problem att få tag på denna trevliga blomma. Man kommer ju rätt långt med två påsar - i alla fall i trädgårdslandet.
Lycka till!
Ann
nilla
Betsällde mina från Odlas webbshop http://shop.odla.nu/1/webshop/

Det är Suttons "Heavenly Blue"

Gunilla
sanna
Hej Annlo!

Skicka din adress till mig, så ska du få fröer! Jag har massvis, de producerar väldigt rikt!

Sanna smile.gif
Maria i Helsingborg
Lite sent svar kanske men........visst har Weibulls din favvo! Ipomoea purpurea heter den som nämts ovan och nummer 2372 har den. "Granpa Ott".

Mina frön har grott och stoltserar med 10 cm i kösfönstret smile.gif
jepperdi
Kolla Fröer.nu

De har massor av "Blomman för dagen" fröer! biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Jag har fler frön än jag behöver och skickar gärna ett gäng! smile.gif

Grandpa Ott
Annlo
Hej, och tack Sanna och Maria för era erbjudanden. Men jag har redan gjort en beställning på internet, tack ändå!!
wub.gif
Mvh Annlouice
Anita
Coop har Heavenly blue som nyhet i år, i grön påse dvs billigast. Jag köpte Thompson & Morgans förra året så det kanske finns i år också. Missbruk av tex giftiga fröer går i vågor därför kan fröna komma tillbaka nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon