Full version: Lysrör
charlotte_13
Vad har ni andra för lysrör vid övervintring av citrusar? Tycker mig tidigare ha läst någonstans att det är kallvita, 36 watts som borde funka, rätt?
Alexander-VG-zon3
Jag har testat lite olika med mina citrusar (dock bara lågenergi och T8 lysrör, LED har jag inte testat).

Det som har fungerat bäst hos mig med mina citrusar har varit Aquastar Sylvania, ett kvalités rör som håller länge och ger fin tillväxt.

Även kallvita lågenergi lampor har fungerat bra, såväl som kallvita lysrör. Ska du bara ha det för övervintring så kvittar det nog vad du använder. Sedan finns det mer eller mindre avancerad odling med alla olika typer av ljus.

Jag köper 150cm 38w då det passar min armatur. Du måste ju köpa dom lysrör som passar din armatur om det nu är lysrör du vill använda.
RB9310
Antalet watt beror väl på hur långa lysrören är om jag inte har fattat det fel? Sen så vill dom väl ha högt K-värde (6500) dvs så nära dagsljus som möjligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon