Azur
Den växer på mycket torr mark, blir nästan en meter hög (den är så låg på fotona för den har blivit överkörd med gräsklippare ett antal gånger i sommar), sprider sig med utlöpare, varje planta har kraftig pålrot, blommar juli-augusti. Vet inte om det är en vild växt eller en trädgårdsväxt.

Nån som känner igen den?

[attachment=64431:v_xt_blad1.jpg]

[attachment=64432:v_xt_blomma1.jpg]

[attachment=64433:v_xt_blomma2.jpg]
Alexander-VG-zon3
Malva sylvestris ?
Azur
CITAT (flaxss @ 03-09-2011, 21:50) *
Malva sylvestris ?

Det är vad jag trott, men jag blir osäker pga bladformen. Alla bilder på rödmalvans blad jag hittar visar ganska djupt handflikiga blad, de här är ju nästan runda. Vad tror du om Malva neglecta, skär kattost?

EDIT: Öhm, kom just på att titta i bildgalleriet för M. sylvestris, och hittade den här bilden. Det stämmer precis.

Utmärkt. Växten står i en kommunal gräsmatta och har både vackra blommor och är extremt hårdför, så jag tog en liten fröplanta jag har i en kruka.
Noak
Jag hade också EN liten fröplanta en gång...Nu har jag miljoner. Kan bli ett riktigt ogräs faktiskt, men ett vackert sådant!
Azur
CITAT (Noak @ 04-09-2011, 10:29) *
Kan bli ett riktigt ogräs faktiskt

Jag anade det när jag såg hur motståndskraftig den var. Jag tror inte det ska vara nåt problem, jag har en naturtomt så den kommer att ha gott om konkurrens. Jag behöver fler höstblommande växter, för insekternas skull, och tänkte låta den bilda en rugge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon