Full version: Insekts id
Monarda
Skumt var det och bilderna blev därefter, det här var en ny bekantskap för mig. Någon som vet?

[attachment=64435:P9031562.jpg]

[attachment=64436:P9031569.jpg]
amaira
Vilken fining!

Jag tror det är blekgult gulvingefly, Xanthia icteritia. Om det är den, lever larven först på hängen av vide och asp, och sedan på olika örter.

Jag har en ny bok, en tegelsten som heter Sveriges Fjärilar - en fälthandbok över Sveriges samtliga dag- och nattfjärilar.

Sveriges Fjärilar

Vad mott, malar och vecklare är för något vet jag inte, men de är i alla fall (förklarligt nog) inte med. Då hade väl boken inte bara varit tegelsten, utan ett helt betonghus!

Vad är mott och malar? Mittemellanfjärilar? Skymnings-och-gryningsfjärilar? Dygnet-runt-fjärilar? Eller bara Småfjärilar? (fast en del är ganska stora och mycket vackra.) Svaret är nog småfjärilar, när jag tänker efter.
Monarda
Senast jag var i bokhandeln stod jag och tummade på Sveriges Fjärilar, verkligen ett praktverk. Jag kikade i min Trädgårdens djur av Lars Imby, en jättebra bok som man kommer rätt långt med till husbehov. Var också inne på blekgult gulvingefly, men bilden i boken stämde inte riktigt. Läser man texten så framgår det dock att den är mycket varierande från helgul till svartfläckig men alltid har gul grundfärg. Flyger i augusti-september och kommer ofta till jäst frukt. Det är väl kanske dom nedfallna plommonen som lockat. Kul att se något nytt i alla fall.
Gossen Ruda
Utan tillgång till mina böcker eller min samling kan jag inte säga mer än att jag protesterar inte. biggrin.gif

Uppdelningen i storfjärilar, macros, och småfjärilar, micros, är av gammalt datum och är mer en praktisk sak, inte systematisk. Den är dock även av ren slump ganska systematiskt rätt med vissa undantag. Jag har för mig att exempelvis svärmare är ganska nära släkt med malar, kontigt nog. Jag kan dock minnas fel. Jag har bara samlat macros.
Monarda
Min husgud Imby säger följande: Motten en ganska väl avgränsad grupp fjärilar och omfattar allt från små till ganska stora arter. Typiska brukar vara de påfallande smala framvingarna och breda bakvingarna, vilka hos flera arter hålls ihopvecklade under de smala framvingarna under vila.

Vecklarna, enl Imby, tillhör de artrikaste fjärilsfamiljerna och bara i Sverige finns 416 arter. Typiskt för de flesta vecklarna är den kantiga, nästan rektangulära vingformen p g a framvingens jämnbreda form. Många arter har starka vackra färger och kan massuppträda och vara svåra skadedjur även i trädgårdar.

Malar är ett något osystematiskt samlingsnamn för ett flertal familjer fjärilar. Totalt har så många som 950 arter påträffats i landet. De flesta malar är små med smala vingar, vilka (särskilt bakvingarna) är försedda med oftast tydliga fransar. Flertalet är uteslutande nattaktiva.
Gossen Ruda
Jag har inget att invända. smile.gif Bara möjligen att det finns ytterligare en liten grupp som räknas till micros och det är käkfjärilarna. Finns bara ett par arter i Sverige.
Gossen Ruda
Nu har jag kollat och det ett Violettbandat gulvingefly. Xanthia/Cosmia/Cirrhia lutea. Kännetecken: Halskrage och huvud mörkare än mellanryggen. När det gäller så här variabla arter måste man ha en nyckel att gå efter.
amaira
Tack Rudan. Och tack båda två för klargörande av "småfjärilar".
Monarda
Du är duktig Ruda. Bara så du vet! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon