Full version: Rengöringsmedel...
petrea
Hej!
Vilka rengöringsmedel använder ni till era krukor och andra odlingskärl som ni har i växthuset??
Måste göra rent mina hinkar och krukor snart...hann/orkade inte göra det i höst... wink.gif tongue.gif SUCK!!

Har tidigare bara använt såpa och lite klorin...
Det kanske inte räcker? rolleyes.gif

Kan ju tillägga att jag i fjol hade problem med någon sorts svamp eller nåt på mina tomater...de blev bruna/skrumpnade/torkade på ett konstigt sätt... blink.gif

Vill inte få det igen!!
Vad rekomenderar ni som odlat ett tag??

Petra

Bättre med en tokig idé än inga alls!! laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Varmt vatten å diskmedel kör jag med :-)

Hälsar Ingrid
KURT
Om man odlar samma typ av växter i flera år så kan det bli problem med sjukdomar. Tex kan man få problem med nematoder på tomater, men odlar man i krukor eller hinkar så borde det ju inte vara problem med nematoder eftersom det inte odlats tomater i den jorden förut.
birgitek
Jag spolar växthus, krukor , redskap m.m med högtryckstvätten. Det kanske inte räcker. Nån som vet?
Birgit Ek
tomaten
Såpvatten funkar bäst och är miljövänligast mot eventuella skadedjur,när det gäller växtsjukdomar är det mera problematiskt.

Du fick bruna skrumpnade tomater...låter inte som nån växtsjukdom,snarare toppröta..
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det låter som pistillröta http://www.gardeners.com/gardening/content...timages/ber.jpg och detta brukar orsakas av alltför ojämnt klimat i växthuset vilket gör att växten tar upp lite för lite kalcium och då blir det rötor på frukterna. Olika tomatsorter drabbas olika lätt av pistillröta så har man en sort som det alltid blir dessa problem på så kan man testa några andra sorter. +Försöka att ge tomaterna så jämnt klimat som möjligt vilket är svårt i hobbyväxthus men det brukar hjälpa att vädra och skugga på dagen så att det inte blir så väldigt stekhett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon