hej.
har skrivit detta i pallkrageklubben och såg nu att det finns ett forum om jord och sånt. hittade inte hur man flyttar hela tråden så jag gjorde en dubblett.
sent i våras fick vi i området grävt en liten odlingslott, de fyllde på med lite vad dom kallade matjord men jag tycker det var mest sand i och där de har grävt har det varit singelmark i minst 30 år så där finns inga maskar eller annan bra jord under, gräver man med spade så tar det stopp när man kommer ner 30-40cm så jag valde pallkragar, nu efter en första odling så vet jag på ett ungefär vad jag ska göra bättre nästa år. ska ha fiberduk och plasttält över alla lådor nästa år först och främst.
funderar på gödsling, har ridskola nära och det går bra att nalla lite, grejen är den att de har bara färsk gödsel med halmströ, verken dom eller jag har möjlighet att låta den ligga tills nästa år.
dom har iofs lite halvbränt ute i en av hagarna som de inte mockar men det går många hästar där även om hagen är stor så är det kanske inte så lätt att skrapa upp det till våren. sen luktar det ändå lite grann, lotten är i ett bostadsområde.
men vill gärna spara lite pengar och använda det som finns ist för att köpa gödsel.
så... kan jag ändå använda färsk gödsel till våren eller blir det för starkt? hur mycket ska man ha av färsk gödsel isf? ska odla det mesta potatis, tomater, fotfrukter, broccoli, blomkål, ärtor, sallad, melon. jag vet vilka som ska ha mer än andra men om det är skillnad på mängden om man använder färsk gödsel eller kogödsel på påse?
jorden vi fick med lotten är ju ganska sandig och har funkat bra till potatis men jag har ju också vanlig jord i de andra kragarna, så jag tänkte ta bort kragarna och vända runt all jorden för att på så vis förbättra jorden år efter år, men så tänker jag på växtföljd och undrar då om det är bra att återanvända jorden? det har varit friskt i jorden vad jag har förstått iaf, inget som har sett konstigt ut på de underjordiska bitarna. tänkte också klippa ner tomater, ärtor och ringblomma och vända runt det med jorden. tänkte göra detta om ett par månader eller så.
ska undersöka om kommunen har jord de säljer för att se om jag kan spara lite pengar på det för det går åt mycket jord och det har sjunkit ihop lite mer än jag trodde.
vet att det är svårt att säga hur mycket och hur ofta man ska underhållsgödsla och jag har läst lena israelssons bok men blir ändå inte klok på det. ena gången står det att man ska övergödsla en till två gånger per säsong gärna med gräsklipp, nästa gång står det att man ska fylla på allteftersom klippet börjar förmultna.
men kanske nån kan försöka förklara ändå.
jag provade lite med änglamarks blomgödning men har inte riktigt engagerat mig i gödslingen, tomaterna växer ändå, potatisen och ärtorna har jag inte gödslat extra alls, rotfrukterna växer, kanske rödbetorna är lite små men broccolin har bara blivit lång och gänglig med glesa, pytte huvuden och blomkålen blev det bara ett pytte, pytte huvud och det tog jag inan larverna tog det men det smakade inte alls bra, väldigt skarpt och vass liksom .
så om nån kanske kunde ge mig några råd så skulle jag bli glad.
kanske tog jag för lite kogöd sist, tog 50/50 till tomater, broccoli och blomkål, rotfrukter (3 olika lådor)
sen undrar jag eftersom potatisen blev bra med sandjorden kanske jag kan ta den sandjorden som är runt gångarna mellan lådorna och använda till potatis nästa år, för vad jag förstått ska man helst inte använda samma jord till potatis flera år i följd?