Full version: Gurka
EleonorS
Hej!

Jag har en fundering kring gurkodling.
Jag har odlat gurka nu i 2 år och det går rätt så bra.
Jag har en vanlig gurka (kan den heta slanggurka) som man odlar i växthus.
Det kommer gurkor fint på dem men efter så där en 6 gurkor så blir smågurkorna gula och dör bort.
Vad behöver jag göra för att den ska fortsätta ge fina gurkor och inte bara gulna och dö bort?
Jag har en bevattningsanordning som ger den vatten 2 ggr per dag ca 8 liter sammanlagt. Samt gödslar med kogödsel med ca 4 veckors mellanrum.
Plantorna står i jordbädd och jag brukar ge dem 1 säck på ca 4 plantor.
I växthuset har jag också haft tomater och vatten melon. Det har också stått en selleriplanta och Basilikaplanta bredvid.

I år har jag också haft några plantor som trots (tycker jag)att de fått vatten så de klarar sig, blivit hängiga och ledsna i bladen.
Kan man vattna gurkor för mkt?
Kan man gödsla gurkor för mkt?

Har funderat på om det är så att bevattningen punktbevattnar för mkt. Vattnet behöver spridas ut bättre, samtidigt så har jag duschat med vattenslangen också så den borde ha fått tillräckligt med vatten.
Så jag förstår inte alls vad som händer

Är det någon som har några förslag så vore jag väldigt tacksam!!

Tack så mkt :-)
Ally
Har du sortnamnet på gurkan?

Kom dom 6 gurkorna alla på samma gång?
Eller hur många dagar mellan skörd?
Är det sånt som har både han och honblommor?
(dvs. blommor på tunna stänglar, och blommor på pyttesmå gurkor)

Kan det vara att plantan "vilar" om den producerade alla 6 gurkor på samma gång?

Jag brukar gallra bland gurkämnen så att dom utvecklas i lagom takt (dvs att det blir nån eller några dagar mellan skörd).
Om jag slarvar och låter flera små bebisar växa samtidigt får jag sedan lite uppehåll innan nästa gurka kommer.
Jag har slanggurkan Louisa F1.
EleonorS
Hej Ally

Nej, jag vet inte vad sorten heter men det är de vanliga fröerna man köper i affären.
växthus gurka som bildar gurka på varje ämne.
Gurkorna kommer lite allt eftersom. Plockar 1 en dag, ingen nästa och 2 den tredje dagen tex.

Jo jag förstår att den kan behöva vila men finns det inget sätt att få den att fortsätta ge frukt hela tiden utan att den behöver vila? Jag vill ha mer skörd helt enkelt. Det måste finnas ett sätt tycker jag. :-)

Allt gott
Eleonor
Bassam
Hej

Jag ska skriva till dig vad händer med Virus Skada :

1 blad har mosaik ut sikt med området grön och gul.

2 Skumpiga blad .

3 skadad växter blir kort .

3 Om Virus skadar små frukt blir dem gula och dö.

4 Om den skadar stora så de blir mosaik och de har många böld .

H.Bassam
rosita
Menar du att hela plantan dör efter de första 6 gurkorna? Eller är det bara så att gurkämnena gulnar och efter en tid kommer nya? Är plantans blad stora och gröna hela tiden? Lägger du på 1 säck kogödsel i jorden till gurkorna ända in till rothalsen? Risken finns att plantan får rothalsröta, den vill stå lika högt/lågt hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon