Full version: Guerrilla gardening
batski
I går sysslade jag med guerrilla gardening för första gången.

Vi var ett litet gäng som höll på i ett riktigt naturskönt område där man håller på att skapa en mycket fin köksträdgård intill en konstgjord damm där det bor ett gäng gräsänder. Trevligt och inspirerande:

Tillväxt.org
Piccante
tummenupp.gif jag vill ta bort alla fula kommunala planteringar i bostadsområden med massa Cotoneaster och Berberis och sätta inhemska växter och frukt & bär istället.
Helen i Piteå Zon 5
Brukar syssla lite med sådant också.
Slänger ut överblivna frön både här och där biggrin.gif
batski
CITAT (Markus_H @ 04-09-2011, 12:46) *
tummenupp.gif jag vill ta bort alla fula kommunala planteringar i bostadsområden med massa Cotoneaster och Berberis och sätta inhemska växter och frukt & bär istället.

tummenupp.gif

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 04-09-2011, 13:05) *
Brukar syssla lite med sådant också.
Slänger ut överblivna frön både här och där biggrin.gif

tummenupp.gif
batski
På våren vill jag börja peta ner solrosfrön lite här och avr på lämpliga platser tongue.gif

Har ni tips på andra lämpliga växtarter som man kan så och som sen kan gro helt utan fortsatt skötsel?
hattstugan

Akleja och Vallmo tex! Blåklint också!
batski
CITAT (hattstugan @ 04-09-2011, 16:59) *
Akleja och Vallmo tex! Blåklint också!

Tack så mycket för tipsen! biggrin.gif Akleja är så fina.
Helen i Piteå Zon 5
Solrosor i alla färger, Tagetes, Blåklint, Ringblommor
batski
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 04-09-2011, 18:55) *
Solrosor i alla färger, Tagetes, Blåklint, Ringblommor

Ja solrosor är nästan en självklarhet tongue.gif De är ju så coola!
mojan
Hade glömt bort att jag hade tänkt att göra det. wacko.gif Bra att ni påminde mig. kiss.gif
batski
CITAT (mojan @ 04-09-2011, 20:36) *
Hade glömt bort att jag hade tänkt att göra det. wacko.gif Bra att ni påminde mig. kiss.gif

biggrin.gif
batski
Har suttit och tittat runt på nätet efter intressanta arter att så och hittade dessa 3 aklejor som jag tycker är fina:

Aquilegia canadensis

Aquilegia alpina

Aquilegia flabellata var. pumila

Fast dessa tre är ju en vildarter från andra världsdelar, så jag undrar om det kan vara en dum idé att så dem här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon