HelenaLJ
04-09-2011, 13:51
Trädgårdshibiskusar ska ju stå soligt, men tror ni att det kan räcka med sol fram till tidig eftermiddag? På eftermiddagen kommer den att skuggas av ett körsbärsträd. Behövs sol hela dagen för att hibiskusen ska trivas?
Gröna mormor
04-09-2011, 14:09
Varken min eller min dotters frilandshibiskus har sol hela dagen, och dom trivs bra och blommar överdådigt, så det skall nog gå bra.
kerstinh
04-09-2011, 18:55
Jag flyttade precis min hibiskus och funderar på hur mycket sol den fick tidigare. Jag skulle gissa att det var någon gång runt kl 15 som solen försvann på den platsen och hibiskusen är jättestor och har alltid blommat väldigt mycket. På det nya stället för den nog lite mindre sol, så vi får se hur det går. ;-)
Alexander-VG-zon3
04-09-2011, 19:05
I milda zoner går det bra med halvskugga, men kallare vintrar mer sol och värme behöver den.
HelenaLJ
04-09-2011, 19:57
Jag bor i Skåne, men har trädgård där det blåser rejält vid blåst. Jag har två ställen att välja på; stället med sol halva dagen har mer lä, stället med sol hela dagen är lite blåsigare.
Alexander-VG-zon3
04-09-2011, 19:59
Välj lä, inga problem med halvskugga i din zon.
HelenaLJ
04-09-2011, 20:22
Låter bra, det är på den platsen (halvskuggiga) jag helst vill ha den.
Robbanp
09-09-2011, 19:11
Nja, jag vill nog inte hålla med riktigt.
Jag har en stående nästan i heldagssol, den har större grannar i väst och sydost som skymmer lite.
Den är inne på fjärde året utan att prestera mer än enstaka blommor. Visserligen står den i ogödslad gräsmatta så det kan ju inverka men schersminen bredvid (sydostgrannen) växer riktigt bra.
Och - ja, jag bor också i Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.