Full version: Hjälp! Vilken växt?
Linnéa_Nai
Hej!
Min kompis har fått en stickling av mig för länge sen, men jag vet inte vad blomman heter.
Nu har hennes son ätit av blomman och hon behöver veta om växten kan vara farlig eller framför allt vad den heter.
Växten är en indikatorväxt väldigt tydlig när den är törstig. Den är djupt vinröd med höga stänglar med ganska runda blad.
Kan tyvärr inte producera fram en bild nu. Är det någon som kan ha en aning?

Tacksam för svar!
varghem
Bäst är nog att ringa sjukvårdsupplysningen kanske...
Woodii
Har tyvärr ingen aning, men lite mer info kanske skulle göra det lättare...

Är hela växten vinröd? Hur ser blommorna ut, om den får blommor? Hur stor är den och hur stora är bladen?
Linnéa_Nai
Jag tror att hon tar hand om situationen på ett bra sätt, men jag försöker att hjälpa till ang vilken växt det var i alla fall.
Hela växten är röd, den växer väldigt fort och högt och jag har i alla fall aldrig fått några blommor på den. Bladen är kanske som störst som en stor fem-krona.
Jösses, det är ju jättesvårt att förklara.
Jag får be om en bild på växten sen så att jag kan få klart för mig oavsett smile.gif
Gröna mormor
Skulle kunna vara höblomster, iresine herbstii alternativt palettblad, cóleus blumei hybrida. Googla på dom och se om bilderna stämmer med din blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon