Full version: Humle i nordskåne?
MrLeaf
Hej,

Brukar använda humle för att göra thé på vid de tillfällen jag har svårt att sova.
Brukar plocka antingen hos min syster i tyringe eller på ivön där det finns gott om humle lite varstans.
Nu pratade jag dock med min syster häromdagen och det hade inte kommit en enda humlekotte i år (har tydligen varit dåligt med vissa sorters bär och sådant i år också)

Var på ett annat ställe utanför bjärnum, hos min tjejs mormor. De hade flera höga humleväxter men inte heller någon av dem hade gett några kottar i år.
Ivön har jag ännu inte varit på i år dock..

Så frågan är, är det någon som vet var det finns humle som har gett kottar i år? Skulle vara mycket tacksamt.
Jag brukar plocka några kassar och torka, sen räcker det ett bra tag.
Ganska bra sömnmedel och även annars om man behöver varva ner lite kan det vara bra med en kopp humlethé.

(ska bannemig be att få¨en stickling tills nästa år)

Mvh // P
kerstin z5-6
I västerbotten har humlen trillioner kottar:)men vi har haft en kanonsommar:)
MrLeaf
Aha, i skåne har sommaren varit sådär. Mycket mulet väder och en hel del regn och ganska få soldagar i juli och augusti. I senare delen av april, maj och juni var det kanonväder. Får se hur det är på Ivön då vi lär dra dit där i dagarna om vädret tillåter.
Hoppas på att det har kommit något där smile.gif

Nån skåning som vet något?

Mvh
ingrids
Vet inte heller något specifikt om Skåne men däremot verkar just julivädret vara viktigt för kottsättningen så har ni haft dåligt juliväder kan det nog ha ställt till.
evaisa
Min humle i Göteborgs skärgård börjar få nåt kottliknande, det är första året jag har den så jag vet inte hur färdiga de är.
Jubbe063
Bor i Östersund och här har min humle i alla fall dignat av tyngden av alla kottar.
MrLeaf
Någon som har gott om, som skulle kunna tänka sig att fylla ett av postens största kuvert och skicka? Betalar givetvis frakten. Har inte så mycket att erbjuda i utbyte, dillfrö, rädisor, spenat, gräslök. Men om det kunde vara av intresse så smile.gif

Mvh

Ps: Hoppas inte detta bryter mot några forumregler. smile.gif

Edit:
Har varit på Ivön idag och där var gott om humle smile.gif Plockade ca en halv icakasse. Kunde säkerligen plockat en hel eller mer om jag viljat men detta räcker gott och väl. Så det var skönt att se att det hade kommit något. Är bra att ta till om det är svårt att somna om nätterna. smile.gif
/Edit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon