Ja som rubriken anger så tog jag frö från en blomma utomlands, vet ej vad det är så kanske någon här kan identifiera den... Undrar om man behöver ta in den under vintern...
Tack på förhand![attachment=64449:blommor_2011_294.jpg][attachment=64450:blommor_2011_296.jp
g]
Jultorpet
04-09-2011, 21:11
Tycker det ser ut som underblomma, Mirabilis jalapa.
Helen i Piteå Zon 5
04-09-2011, 23:19
Det tycker jag med. Det är en krukväxt som så småningom vissnar ner, jag förvara min knöl som en Dahlia, svalt och mörkt. Den 'startar' oftast igång själv under tidig vår och då planteras den om i ny jord och ställs under växtbelysning.
Eva i Skåne
05-09-2011, 06:02
Jag instämmer med underblomma, men har en fundering om det är lönt att övervintra rotknölen för det är så lätt att ta frön och din frösådda verkar ju ha växt väldigt mycket under sommaren.
Jag köpte knölar från Odla i våras. Dom blommar inte ännu medan mina frösådda är både större och i blom sedan en månad...
Tack så mycket för hjälpen! Då jag övervintrar en del Dahlior så försöker jag göra det med den också ett år så får jag se.
Helen i Piteå Zon 5
05-09-2011, 08:11
Jag brukar 'orka' spara knölen i några år och plantan blir bara större och större, nästan som en liten buske
Som alla skriver, det är en underblomma, har haft dessa i flera år, tacksam och lättskött växt. Fröna är mycket vackra tycker jag.
Vad kul, ska bli spännande att se om/hur den klarar sig. Sen började den inte blomma förrän i mitten av augusti så den var lite sen men rotdelen kanske har växt/laddat ordentligt???
Håll koll på fröna, de är stora och svarta när de är mogna men faller rätt lätt ur och då kan de bli svårare att hitta även om de nästan är stora som ärtor!
Jag lyckades inte att övervintra mina knölar och är därför glad över alla frön jag tog.
Det finns många olika färgställningar på både blad och blommor, t o m en som har olika blomfärger på samma planta!
Min ena som blir hur stor som helst på en säsong (frösådd) får vackert gröna stora blad med vita blommor, en del med strimmor av rosa.
En stor favorit! Och min började med en stickling från Mallorca för två år sedan!
Intressant! Ska tänka på det. Så fint det låter med färgerna på blommorna... Får ha koll på ev fröer då men den är som sagt var lite sen o hösten känns tidig i år - huga;-p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.