Full version: Lattjo insekt
Trampendal
För ett par timmar sen när jag var ute och rökte landade nåt skumt på mitt huvud.
Jag hörde hur det rasslade och fick (lite skakis) hjälp att trassla bort den ur håret.

Det var nån slags skalbagge (?), svart med två breda orange ränder på ryggen, ca 3 cm
och den luktade vedervärdigt.

Glömde förstås att fota, prioriterade att få ut den fortast möjligt.
Hoppas nu att nån här kanske vet vad det kunde vara för en pajsare.
Azur
CITAT (Trampendal @ 04-09-2011, 23:21) *
Det var nån slags skalbagge (?), svart med två breda orange ränder på ryggen, ca 3 cm
och den luktade vedervärdigt.

Det var en Dödgrävare. Det finns ett par väldigt lika arter, men den vanligaste är Rödbandad Dödgrävare.

Jag fick faktiskt se för bara nån vecka sen hur ett gäng dödgrävare grävde ned en trast som flugit ihjäl sig mot ett fönster vid vår sommarstuga. Väldigt imponerande.
Trampendal
Tack! thanks.gif

Borde jag ta åt mig på nåt sätt när den landade på mig, dags för en dusch kanske? blush.gif
Eva i Skåne
Tur att den inte försökte gräva ner dig giggle.gif
Lokan
rotfl.gif
Trampendal
CITAT (Eva i Skåne @ 05-09-2011, 07:03) *
Tur att den inte försökte gräva ner dig giggle.gif

Det kanske den gjorde! Tur att jag har trassligt hår, så att den fastnade där. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon