Full version: Höstsådd
tummeliten
Är det någon som har erfarenhet av höstsådd ,tacksam för vilka grönsaker man kan höstså vet att man kan så vitlök,persilja gräslök dill palsternacka men finns det något mer?
Eva 33c
Jag har aldrig tillämpat höstsådd, bara läst om det. Men Runåbergs fröer har lite info i ämnet, se här.
tummeliten
Tack för ditt svar tittade på Runåberg intressant
tepa
Hej

Morötter ska sås på hösten. Hörde jag av min favoritgranne. Har aldrig odlat grönsaker, men jag kanske ska...

Nu googlade jag, och läste att man kan så på våren också. Sår man på hösten så ska man så precis innan frosten, så de inte hinner gro, utan gror först på våren då temperaturen är den rätta. En som hade sått både på hösten och våren, morötter bredvid varandra, så var dom som såddes på hösten dubbelt större... Man kan så dill, persilja och sallat också på hösten.

Hälsn Tepa
EKLO
Hej, jag svarade dig i en annan tråd - om vilka grönsaker etc.

När det gäller höstsådd: Jag har odlat grönsaker ganska länge, men det var i år första gången jag provat att höstså. Det gjorde jag på en ganska liten del av ett land, för att testa.

Jag sådde morötter, plocksallad, isbargssallad, dill, palsternacka, persilja.

Det enda som jag tyckte verkligen blev mycket bättre var palsternacka - det ska jag fortsätta att höstså. De andra grodde inte eller också kom de vårsådda "ikapp" så att jag inte såg poängen med det - men jag vet verkligen inte hur representativt det var.

En nackdel (tycker jag) med att höstså är att det är bättre att gödsla på våren än på sommaren, och det blir lite svårare när marken redan är sådd.

Dessutom brukar jag täckodla, och täcker landen även på vintern - det går ju inte när man höstsår (jorden blir verkligen mkt bättre på alla sätt av att täckdla - pröva nästa säsong om du har exvis gräsklipp, och lägg gärna ett tjockt lager halm/löv/gräs... på landen redan nu i höst).
tummeliten
Kan man verkligen höstså olika sortars sallad
merlin68
Jag höstsår alltid svartrötter och palsternackor för de har lång utvecklingstid.
Bland blommorna är ringblommor och blåklint en trevlig kombination som blommar lite tidigare på sommaren om man höstsår dem.
tepa
Hej

Vet inte riktigt vad "Svartrötter" är för något, men det kanske heter annorlunda på finlandssvenska (mitt modersmål...)

Hälsn Tepa
grycken
Svartrot (Scorzonera hispanica L.)
HelénE
Man kan höstså flera olika grönsaker, men problemet tycker jag är att man ska så innan frosten kommer så de inte börjar gro, men hos mig (STO-området) så kan vintern få för sig att dyka upp någon vecka i oktober för att det sen blir varmt igen fram till november/december (eller till och med senare) och då blir det inte så lyckat. Vissa saker gror, andra frön ruttnar nog helt enkelt bort.

Helén
Azur
Inte måste man väl så innan frosten? Innan tjälen måste det väl ska vara?

Vid vår stuga i Uppland kommer första frosten mellan 1 - 15:e oktober, min plan är att sätta en massa perennfröer i november...
tepa
Tja, ytan kanske fryser till i slutet på oktober, men mjuknar igen i november. Då är det väl bara att vänta till november. Klart marken är mjuk i november...Iaf i zon 3-4.

Svartrot, blev inte klokare av det latinska namnet, men jag googlade och hittade att den kallas bondsparris också, äts som sparris. Det är ju gott?! Kanske man kunde odla sparris!

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon