tummeliten
05-09-2011, 09:19
Ska ha min svägerska på besök ett par dagar hon är vegeterian är den någon som har recept på gryta tex. som kan dela med sej brukar bjuda på lax annars kunde vara kul att komma med något annat
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2011, 09:41
En ratatouille med linser eller quorn i blir en enkel och bra vegetarisk gryta.
Brukar även göra en höstgryta på lök. kikärter, svamp, röd paprika, creme fraiche och lite buljong som jag smaksätter med tamari
ingrids
05-09-2011, 09:51
Gör ibland en tomatsås med stekt halloumi (stek först i större bitar, skär sedan i tärnignar, lägg i i tomatsåsen) - funkar förvånansvärt bra till kokt potatis.
Anette Nordlund
05-09-2011, 10:48
Jag är lite förvånad över att en vegetarian äter lax... Men ok. Det kallas nog demi-vegetarian. Ok.
Mitt tips! Har du squash från trädgården så tärna och stek tillsammans med nyskördade tomater, eller från butiken... purjolök är också gott, pressa i vitlök. Tillsätt alla möjliga kryddor som inte har vissnat bort... gräslök, basilika mynta... allt går bra och mangold om du har en sista skörd ( eller spenat om du köper i affären) . Krydda med flingsalt och kanske Herbamare. Gillar ni starkt så ta i lite sambal oelek. Om du nu vill ha fisk i grytan så lägg skivor att koka ovanpå grytan med lock, Obs inte för hög värme. Jag brukar ibland slå på en burk cocosmjölk och det här brukar Alla! gilla.
Nettan på Lott 62
Anette Nordlund
05-09-2011, 10:54
Tips 2! Zucchini con palate e pomodoriDet här receptet har Paulo Roberto i sin kokbok.
Perfekt för årstiden och vackert...
Ugn 225 grader
Skiva potatisar och lägg i en bunke med olivolja och rör om, Varva potatisar i en ugnsform med fint skivad squash (ställ dom på högkant). Stick i purjolök och tomatskivor. Det blir jättevackert,
Stänk över oljan som är kvar och salt och parmesanost.
Stek i ugn ca 10 min... jag brukar ha den lite längre tid beror kanske på ugnen...
Lycka till!
Här är ett par länkar till veggrytor:
Vegan gryta recept (flera recept)
Vegetarisk.blogg.se (malaysiskt)
tummeliten
05-09-2011, 14:04
Tack till er alla nu har jag lite att välja på
CITAT (tummeliten @ 05-09-2011, 15:04)

Tack till er alla nu har jag lite att välja på
Så lite så
merlin68
05-09-2011, 19:36
Om man har både vegetarianer och inbitna köttätare vid bordet kan man köra t ex raclette. Halva ytan kan det stekas kött/korv på och på andra halvan det vegetariska. Så kan alla ta det de gillar mest. Trevligt att sitta tillsammans och grilla:) iaf om inte vegetariern(a) reagerar starkt mot köttlukten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.