Full version: Gammalt potatisland
tummeliten
Har tagit upp sista potatisen har odlat potatis där i fyra år så nu tänkte jag odla något annat, är inte så duktig på det här
men nu har jag sållat kompostjord och kärrat dit flera skottkärror samt vänt jorden en gång med grep
tänkte göra fyra sängar ,är det någon som kan hjälpa mej vad jag kan så, i huvudsak grönsaker med en o annan blomma i
skulle gärna vilja höstså lite också som vitlök persilja palsternacka finns det något mer man kan höstså
confused.gif
batski
Baljväxter och klöver är bra eftersom de förbättrar jorden.
EKLO
Jag tycker förstås att du ska odla det du tycker är godast. Nästan allt man gillar går att odla, man får bara läsa sig till lite vad det behöver av sol, vatten, jordtyp och näring.
Själv är jag mycket glad åt att ha många olika sorters sallader (kan höstsås) och sockerärter/brytärter för färsk konsumtion. Både sallader och sockerärter kan blir klara mycket tidigt.

Rödbetor gillar jag, kan inte höstsås, utan ska (liksom bönor) sås när jorden blivit lite varmare (12-14 grader sisådär).

Bönor (vaxbönor, haricot verts etc) är väldigt tacksamt att odla, det blir mycket, och det är liksom sockerärter/brytärter rätt dyrt att köpa i affärn, alltså några av de ganska få saker som det också rent ekonomiskt lönar sig att odla själv. Går fint att snabbförvälla och frysa också.

I somras provade jag en frilandsgurka som heter äppelgurka, knallgula rund-ovala gurkor som snabbt blev ätmogna, väldigt goda, smakar som "vanlig gurka" knapriga och goda! (och snygga), men det är klart att gurkor tar rätt mkt plats - enkla var de hur som helst, i alla fall hos mig.

Men som sagt - grunna på vad du själv tycker är godast och satsa på det. Kål är lite mer krävande, men gott! Enklast är broccoli och grönkål, men också de mår bra av att förodlas, eller köpa som planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon