Full version: Gammal sibirisk syren
maho2
Jag har en stor gammal syren som har blivit angripen av honungsskivling. Upptäckte för ett tag sedan efter att en hund grävt en stor grop under syrenen att på några stubbar mitt inne i syrenen växer det svampar.
Är nästan helt säker på att det är honungsskivling efter att ha sökt bilder på nätet och jämfört. Vad gör jag?
Det är inte hela trädet, eller träden, som är drabbade. Måste jag för att förvissa mig om att det inte skall spridas ta bort hela syrenen? Bredvid växer det rosenbuskar, dels en finlands vita ros.

Tips och råd tack :-)
Gossen Ruda
Jag har under flera år haft honungsskivling på mina syrener. En del dör men det kommer nya rotskott. Det är inte mycket mer att göra än att försöka ta bort svamparna och all död ved så svampen får mindre att växa på. Tror inte att det sprider sig, det är inte alla buskar som är mottagliga. Märker du att grenar är angripna är det bara att klippa bort så snart som möjligt. De får små blad och tynar bort.
Cilla
Jag har inte erfarenhet på honungsskivling just på syrén och skulle därför följa Åke/Rudas tips.

Det finns åtminstone två sorters honungsskivling. Den ena angriper också friska träd och buskar, medan den andra går på redan försvagade.

Om jag inte minns fel så har du Ruda en del honungsskivling på annat? Kanske är det den mer aggressiva formen du har.
maho2
Tack för tipsen!

Ska se om jag kan ta bort svamparna och stubbarna, och klippa bort det som vissnar. Och hoppas att det inte sprider sig.
Menar ungersk syren :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon