|
Fotrfarande bräns unga fruar levande. Gravar (kristna)blundras och av de torkade och malda likdelar används i ayarvediska premaraten! http://www.ssmab.se/prod_img/15745-Med%20d...0-%20inlaga.pdfHinduismens kastsystem är vidrig! http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism#KastsystemetIndiens kvinnosyn är fruktansvärd! "2. Den kvinna som föder för många flickor (detta är givetvis aldrig mannens fel) riskerar att kastas ut på gatan eller mördas. På snart sagt varje bakgata finns numera en ultraljudsklinik, där man kan får könet på sitt väntade barn bestämt. Det kostar 75 dollar, en stor summa för en normal indier, men det är värt det tycker man. Dessa klinikers enda uppgift är att könsbestämma foster och inget annat. Visar undersökningen att det är en flicka, sker aborten omedelbart på kliniken. 5 miljoner flickfoster har aborteras på detta sätt i Indien under de senaste åren. Enligt programmet uppskattar man att 22 miljoner kvinnor, flickor och ofödda flickor dödats genom vanvård, mord eller abort (det framgick inte vilken tidsperiod som denna siffra avser). Som en indisk kvinna sa i programmet, "Här är kvinnor lägre än slavar". http://50millionmissing.wordpress.com/peti...innor-i-indien/Och alla gudar i Indien 33 miljoner ryktas det om! http://sv.thecircumference.org/temples-in-india"Det första handlar om en man vid namn John Babu, som en god vän till mig träffade vid ett besök i Indien. Babu, som var hindu av hög kast, hade fått cancer och var döende. Han bad och offrade till sina gudar, men inget hände. Han blev bara sämre och sämre. Vid ett tillfälle, när han var i sitt tempel, ropade han i sin förtvivlan, "Finns det ingen av Indiens alla miljoner gudar som kan hjälpa mig?" Inget svar. Plötsligt fick han en ingivelse och ropade, "Finns det kanske någon okänd gud som kan hjälpa mig? Om du finns, okände Gud, och om du botar mig, så skall jag tjäna dig resten av mitt liv". I samma ögonblick uppenbarade sig en vitklädd gestalt, omgiven av ett ljussken, framför honom och sade, "Jag är vägen sanningen och livet. Följ mig!" Gestalten lade sina händer på honom och han kände hur tumören i ett enda nu skrumpnade ihop och försvann. Senare kontroll på sjukhus visade att all cancer var borta. För att uppfylla sitt löfte gick han omedelbart ut och började predika om att det fanns en verklig, sann Gud som kunde bota sjukdomar och att den guden inte var någon av Indiens miljontals avgudar. Så småningom fick han klart för sig att den han fått möta helt enkelt var Jesus Kristus. Nu är han, många år senare, ledare för ett kristet samfund i Indien med tiotusentals medlemmar. Han fick verkligen uppleva det som profeten Joel skriver i sin bok:" Detta kommr härifrån:http://www.gluefox.com/krist/rattv.shtm Jag har någonstans att förmågan till empati är låg i Indien eftersom i Hinduismen gäller reinkarnation och alla får vad de förtjänar...Hemskt i såna fall! Så vistt är Indien ett märkligt land!
Klart är att det finns mycket fint och bra i Indien!
Huggorm
05-09-2011, 16:47
Indien är helt fantastiskt, det känns lite som att stiga rakt in i "sagan om ringen". Och de dåliga sakerna där förbättras i raskt takt. Var och en som har möjlighet borde resa dit innan det gamla genuina Indien är borta.
ninnisky
05-09-2011, 17:20
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 15:47)  Indien är helt fantastiskt, det känns lite som att stiga rakt in i "sagan om ringen". Och de dåliga sakerna där förbättras i raskt takt. Var och en som har möjlighet borde resa dit innan det gamla genuina Indien är borta. kan bara hålla med - Indien är något alldeles speciellt!
Jubbe063
05-09-2011, 17:25
CITAT (silos @ 05-09-2011, 17:32)  Jag har någonstans att förmågan till empati är låg i Indien eftersom i Hinduismen gäller reinkarnation och alla får vad de förtjänar...Hemskt i såna fall! Missförstånd, man får inte "vad man förtjänar". Karma går ut på orsak/verkan, dvs saker och ting är som de är och händer för att de händer i en evigt lång kedja av handling och konsekvens där man kan förutse vissa saker och därmed undvika dem eller sådant man ej kan förutse och därmed måste acceptera sakernas natur. I och för sig finns det vissa skillnader i hur man ser på Karma (Sanskrit) eller som det kallas på Pali (Kamma) som är den buddhistiska termen. Men i grunden samma sak. Västerländsk syn på Kamma/Karma är därmed ofta felaktig eftersom man sätter likhetstecken till "straff" "man får vad man förtjänar" etc....
Huggorm
05-09-2011, 18:03
Om någon vet var man får tag på en rejäl staty av den hinduiska guden "Ganesh", helst meterhög eller mer, får gärna höra av sig. Gärna i betong eller annat beständigt material.
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 19:03)  Om någon vet var man får tag på en rejäl staty av den hinduiska guden "Ganesh", helst meterhög eller mer, får gärna höra av sig. Gärna i betong eller annat beständigt material. Skall du ha den i din trädgård?
anncharlotte
06-09-2011, 12:15
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 19:03)  Om någon vet var man får tag på en rejäl staty av den hinduiska guden "Ganesh", helst meterhög eller mer, får gärna höra av sig. Gärna i betong eller annat beständigt material. Jag skulle tro att om du går in på indien.nu forumet och ställer frågan där, så kan du nog få kontakt med någon i Indien som du kan beställa en sådan staty av.
anncharlotte
06-09-2011, 12:26
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 17:47)  Indien är helt fantastiskt, det känns lite som att stiga rakt in i "sagan om ringen". Och de dåliga sakerna där förbättras i raskt takt. Var och en som har möjlighet borde resa dit innan det gamla genuina Indien är borta. Ja Indien är fantastiskt, och man inser verkligen när man är där att det där med rätt och fel inte alltid är så enkelt, ofta finns det många sidor av samma mynt. Kastväsendet är förbjudet, men det lever fortfarande kvar till stor del, det tar nog lång tid att förändra. Pojkar är viktigt att få för en Indier, det är en nödvändighet för att man själv ska klara sin ålderdom, men ju högre välstånd människor får ju mindre betydelse kommer det att få eftersom dom då har möjlighet att själva klara sej även när dom blir gamla. Ytterligare en orsak till att många familjer inte önskar sej döttrar är hemgiften, för att "gifta bort" sin dotter kan det krävas en hemgift som är så stor att det skuldsätter familjen för resten av livet. Naturligtvis är kastväsendet även där en bov i dramat, man gifter sej inom sitt kast, men att ha ett högt kast behöver inte betyda att man har gott om pengar.
Huggorm
06-09-2011, 15:07
När jag var i Delhi berättade folk där att familjerna ofta nöjde sig med ett barn nu för tiden. Det var helt enkelt för dyrt att ha fler, och då var det jobbigt om den förstfödde blev en flicka. Ute på landsbygden är dock familjerna stora fortfarande, paradoxalt nog också för att de inte anser sig ha råd med bara ett barn.
Jubbe063
06-09-2011, 16:47
Älskar Indien, i och för sig bara varit i Mysore i delstaten Karnataka, men å andra sidan hunnit med 5 resor dit ;-)
Huggorm
06-09-2011, 16:59
CITAT (Jubbe063 @ 06-09-2011, 17:47)  Älskar Indien, i och för sig bara varit i Mysore i delstaten Karnataka, men å andra sidan hunnit med 5 resor dit ;-) Nu blir jag nyfiken, varför just Mysore? Jag funderar på en sväng till södra Indien till vintern, men jag vet inte riktigt vart där jag skall åka
Jubbe063
06-09-2011, 17:05
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 17:59)  Nu blir jag nyfiken, varför just Mysore? Jag funderar på en sväng till södra Indien till vintern, men jag vet inte riktigt vart där jag skall åka Håller på med Ashtanga yoga, och huvudcentret inom den traditionen ligger just i Mysore. Min förhoppning är att kunna bli certifierad eller auktoriserad yoga-lärare här någon gång i framtiden.
Jag skulle rest till Indien 2002,men tyvärr blev jaf sjuk.
Jubbe063
06-09-2011, 18:06
CITAT (silos @ 06-09-2011, 18:53)  Jag skulle rest till Indien 2002,men tyvärr blev jaf sjuk. Hoppas du kan åka nu här senare istället. Tror du skulle uppskatta upplevelsen
CITAT (Jubbe063 @ 06-09-2011, 19:06)  Hoppas du kan åka nu här senare istället. Tror du skulle uppskatta upplevelsen Om det är mening att jag skall resa till Indien så kommer jag att göra det,men för närvarande ser det inte ut så.....
Huggorm
06-09-2011, 19:07
CITAT (silos @ 06-09-2011, 19:55)  Om det är mening att jag skall resa till Indien så kommer jag att göra det,men för närvarande ser det inte ut så..... För en religiöst intresserad person som du finns det nog få intressantare platser
Gossen Ruda
07-09-2011, 09:41
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 20:07)  För en religiöst intresserad person som du finns det nog få intressantare platser  Då kanske det är bäst att såna som jag med sakrofobi skall hålla mig därifrån?
Huggorm
07-09-2011, 15:28
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2011, 10:41)  Då kanske det är bäst att såna som jag med sakrofobi skall hålla mig därifrån?  Där finns säkert en och annan endemisk stekel också
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 20:07)  För en religiöst intresserad person som du finns det nog få intressantare platser  För mig finns endast Jesus Kristus!Han är vägen sanningen och livet! CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2011, 10:41)  Då kanske det är bäst att såna som jag med sakrofobi skall hålla mig därifrån?  vad betyder sakrofobi?Hittade inte ordet med google.
Gossen Ruda
07-09-2011, 19:19
CITAT (silos @ 07-09-2011, 17:27)  vad betyder sakrofobi?Hittade inte ordet med google. Nysvenska.  Jag har hittat på det själv, bildat av sakral(helig, kyrklig) och fobi. Dvs motvilja mot allt religiöst. Vi klarar oss utan sånt.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2011, 20:19)  Nysvenska.  Jag har hittat på det själv, bildat av sakral(helig, kyrklig) och fobi. Dvs motvilja mot allt religiöst. Vi klarar oss utan sånt. Tack för ditt svar! Men Gossen Ruda ditt sätt som människa är ju väldigt religiöst! Jag skulle då aldrig har klarat mig utan Jesus!
Gossen Ruda
08-09-2011, 08:27
CITAT (silos @ 08-09-2011, 09:24)  Tack för ditt svar! Men Gossen Ruda ditt sätt som människa är ju väldigt religiöst! Fan tro´t. CITAT (silos @ 08-09-2011, 09:24)  Jag skulle då aldrig har klarat mig utan Jesus! Har du provat på fullt allvar?
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 09:27)  Fan tro´t. Har du provat på fullt allvar? Ja,långt tillbaka i livet och mitt liv var rentav ett helvete!
*Stintan*
08-09-2011, 09:07
CITAT (silos @ 08-09-2011, 09:37)  Ja,långt tillbaka i livet och mitt liv var rentav ett helvete! Och du tror att ditt liv då varit annorlunda om du hade haft gud?
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2011, 10:07)  Och du tror att ditt liv då varit annorlunda om du hade haft gud? Om jag hade varit medveten om att Jesus var med mig alltid hade jag varit en annorlunda människa. Tyvärr var jag en fullständigt egoistisk människa.Men det underbara är att Jesus kan förändra en människa och det är jag oändligt tacksam för!
Chamomille
08-09-2011, 12:06
CITAT (silos @ 08-09-2011, 12:55)  Om jag hade varit medveten om att Jesus var med mig alltid hade jag varit en annorlunda människa. Tyvärr var jag en fullständigt egoistisk människa.Men det underbara är att Jesus kan förändra en människa och det är jag oändligt tacksam för! Va bra Silos. Var hittade du Jesus? Själv tror jag att bara att man själv kan ändra sig.
*Stintan*
08-09-2011, 12:10
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 13:06)  Själv tror jag att bara att man själv kan ändra sig. Precis så är det!
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 13:06)  Va bra Silos. Var hittade du Jesus? Själv tror jag att bara att man själv kan ändra sig. Sök så finner du. Visserligen måste man även själv medarbeta med Jesus,man kan ju inte lämna allting till honom att göra!
Chamomille
08-09-2011, 12:16
CITAT (silos @ 08-09-2011, 13:12)  Sök så finner du. Visserligen måste man även själv medarbeta med Jesus,man kan ju inte lämna allting till honom att göra! Jaha. Nähä. Nä, just det. Man måste nog göra det mesta själv.
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 13:16)  Jaha. Nähä. Nä, just det. Man måste nog göra det mesta själv. Okej! Självklart måste man göra MYCKET själv,det mesta faktiskt,men Jesus påverkar människan inifrån och människan blir mer och mer harmonisk,empatisk,kärleksfull....vi är inga robotar,utan har fått en fri vilja!
*Stintan*
08-09-2011, 12:29
CITAT (silos @ 08-09-2011, 13:20)  Okej! Självklart måste man göra MYCKET själv,det mesta faktiskt,men Jesus påverkar människan inifrån och människan blir mer och mer harmonisk,empatisk,kärleksfull....vi är inga robotar,utan har fått en fri vilja! Trams! Inte är troende människor mer harmoniska, empatiska och kärleksfulla än icke troende människor. Jag tror det är tvärtom i många fall.
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2011, 13:29)  Trams! Inte är troende människor mer harmoniska, empatiska och kärleksfulla än icke troende människor. Jag tror det är tvärtom i många fall. Där har du FULLSTÄNDIGT rätt!Jag menar att Jesus kan hjälpa en människa som är villig att följa hans väg,den smala vägen,men hur mänga av oss kristna klarar av det,jag gör inte det fullt ut! Och jag har inte någon som helst rätt att döma människor varken troende eller icke troende!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|