Suz
Hej!
I år är det först gången jag satt kålrabbi och fänkål men jag vet inte om jag gör om det.
Kålrabbin blir/blev inte alls rund och fin utan mera avlång och konstig, ser inte ens ut som kålrabbi.
Likaså med fänkålen...bara en lång pinne där inte ens en antydan till en rundning på "stocken".
Vad har jag gjort för fel??
Preussen
CITAT (Suz @ 05-09-2011, 17:58) *
Hej!
I år är det först gången jag satt kålrabbi och fänkål men jag vet inte om jag gör om det.
Kålrabbin blir/blev inte alls rund och fin utan mera avlång och konstig, ser inte ens ut som kålrabbi.
Likaså med fänkålen...bara en lång pinne där inte ens en antydan till en rundning på "stocken".
Vad har jag gjort för fel??

Kålrabbin har troligtvis fått för lite näring.
Suz
CITAT (Preussen @ 05-09-2011, 18:14) *
Kålrabbin har troligtvis fått för lite näring.

Aha....då kan det var det alltså!
Jag tänkte inte ens på det eftersom bladen är gigantiska!!
Man lär sig hela tiden!
thanks.gif
officinalis
Näring kan ha inverkan, men jag tycker kålrabbi bildar en fin knöl utan något större krångel.
Hur tätt har du satt plantorna? Tätare än rekommenderat? Det kan ha någonting med det att göra också.
EKLO
Fänkålen tror jag är förvuxen? Sådana blir mina när jag inte hinner ta dem i tid, dvs de bildar en fin "fet" bas först, men tar man den inte då så "drar den iväg" - god ändå!
Suz
CITAT (officinalis @ 05-09-2011, 19:24) *
Näring kan ha inverkan, men jag tycker kålrabbi bildar en fin knöl utan något större krångel.
Hur tätt har du satt plantorna? Tätare än rekommenderat? Det kan ha någonting med det att göra också.

Vi satte dem enligt anvisningarna på påsen.
Ser mera ut som en grön stor mandelpotatis i formen (fast på längden om ni förstår hur jag menar) med jättestora blad.

CITAT (EKLO @ 05-09-2011, 20:08) *
Fänkålen tror jag är förvuxen? Sådana blir mina när jag inte hinner ta dem i tid, dvs de bildar en fin "fet" bas först, men tar man den inte då så "drar den iväg" - god ändå!

Men min fick aldrig ens en bas....blev direkt en lååång kvist med lite vippor på högst upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon