EKLO
Grönsaksodlaren anropar blomsterodlarna: Jag har sått stockrosor, och nu är de 2-3 cm och har hjärtblad. Alla står glest i en kruka under lysrör i köket, men när ska jag sätta en och en och ge mer näring?

Och: Tror ni det finns en chans att hinna plantera ut dem i det land de är tänkta för (zon 1-2), och om jag inte får dem tillräckligt stora för det, vad tusan gör jag då - bara slänga?

tacksam för råd
Helen i Piteå Zon 5
Nu har jag ingen aning om hur länge du kan plantera i din zon men....
Jag skulle inte gödselvattna frösådder vid den här tidpunkten utan ställa ut sådden och gräva ner hela krukan på ett skyddat ställe och hoppas plantorna kommer igång igen nästa vår. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av hösten/vintern i din zon.
EKLO
Tack för svar Helen,

tror du/ni verkligen jag kan gräva ner krukan när det bara är hjärtblad som kommit upp?

När det gäller min zon - frost på allvar kommer mkt sällan före slutet av oktober.
Helen i Piteå Zon 5
Ja, du kan ju kanske vänta med att gräva ner krukan då karaktärsbladen har vuxit fram. Men hur som helst så tror jag inte att du kan övervintra plantorna inomhus fram till våren. Det är svårt att ge de rätta svaren, du får testa helt enkelt.
EKLO
Okej, jag håller tummen på att de snabbt spottar upp sig till karaktärsbladsstorlek, vad tror du om att inomhus plantera om dem en och en (i planteringsjord och "slippa såjorden) i väntan på det?
Peztis
Hur som helst så ska de ju inte planteras om innan karaktärsbladen visar sig.
Och jag tror också att du bör gräva ned hela krukan utomgus för de kommer inte att ha en chans att stå inne hela vintern trots extra belysning. Det blir liksom helt fel säsong osv för dem då.

Ännu är det ju odlingssäsong kvar, och i din zon så lär det väl vara i alla fall 1-2 månader och har det inte kommit några karaktärsblad tills dess så... ja, då får du börja om i mars igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon