Full version: CHI VAVVA
Bengt i Särö
Hej alla Chi vavva ägare.
Det är så att min son har en chi vavva och jag förstår inte när jag ser andra chi vavva så ser de så snälla ut.
Men den som min son har han är lifsfarlig,han ser ut som en förminskad shäfer och uppförsej som en sådan,öronen står rakt upp
och man kan inte lita på han och så vill han bita i fötterna,han är två år han är inte kasstrerad ännu.
Jag tror han är korsad med en shäfer.eller vad skall man tro.
Svara gärna om ni har samma erfarenhet.
*Stintan*
Låter som en hund som inte fått någon uppfostran.
Jubbe063
Håller med. Även om de är små så är de lika mycket hund som de stora raserna och kräver samma uppfostran. Ni borde anmäla hunden till en lydnadskurs eller liknande.
Whiskuchi
Knappast den första chihuahuan som beter sig illa, många tycks tro att dvärghundar inte behöver uppfostras.
Samsara
CITAT (Bengt i Särö @ 05-09-2011, 23:51) *
Hej alla Chi vavva ägare.
Det är så att min son har en chi vavva och jag förstår inte när jag ser andra chi vavva så ser de så snälla ut.
Men den som min son har han är lifsfarlig,han ser ut som en förminskad shäfer och uppförsej som en sådan,öronen står rakt upp
och man kan inte lita på han och så vill han bita i fötterna,han är två år han är inte kasstrerad ännu.
Jag tror han är korsad med en shäfer.eller vad skall man tro.
Svara gärna om ni har samma erfarenhet.

Gå en lydnadskurs med hunden och sätt upp regler för hunden i det vardagliga livet. En hund som har "regler" att följa mår oftast bättre än en hund som inte har det. Vad är det förkorsning? Korsning mellan chihuahua och en schäfer?
Men jag hade kontaktat en hundinstruktör i närheten av var ni bor.
merlin68
Chihuahua är en mycket tuff hundras fastän de är små. De har en utpräglad vaktinstikt och skyddar gärna sina ägare och sitt hem om man inte erbjuder dem ett fast ledarskap och ge dem "ett arbete".
Tyvärr har rasen exploaterats som gosedjur och mode-accesoir och många har denna rätt svåra hundras som första hund med bitskador och annat otrevligt som följd.
Om de hade varit lika stora som en schäfer eller rottweiler hade många av dem onekligen avlivats pga allt bitande...som tur är är de små giggle.gif

Tips till din son är att gå på hundkurs i första hand.

Var flockledare och säg ifrån ordenligt. Chihuahuor är små så var försiktigt (fontanell på huvudet och skör benstomme). Kolla på hundmannen Cesar Milan hur han hanterar chihuahuor. Jag är inte införstådd med allt han gör men det här gör han bra tummenupp.gif

http://www.youtube.com/watch?v=Q9FEYSmWPP8

Ge hunden ett arbete t ex lär den att hämta saker för att få godis (en liten pennväska i tyg/skinn med dragkedja är jättebra och lagom lätt för minihundar att bära. Godiset ska finnas i pennväskan och fås bara om man snäääääällt hämtar väskan till matte/husse giggle.gif ). Den här tjejen har sammanställt en rolig lista med aktiviteter man kan utföra med lin lilla hund (stora också för den delen:))

http://www.carinw.se/texter/hundaktiv.htm

Sedan behöver man som chihuahua ägare extra mycket uthållighet och goda nerver. De kan vara mycket envisa och testa sina gränser gång på gång. Att äga en mycket större hund kan vara hur lätt som helst jämfört med en chihuahua tongue.gif

Kastration kan göra hunden mer lyhört för ägaren (inte så mycket distraktioner i form av god tik-lukt) men tar inte bort aggressionstendenser hos hunden.

Lycka till och berätta gärna hur det går för sonens lilla hund yes.gif

Samsara
Cesar Milan kanske inte är så bra att visa som tips? Speciellt då han slår hundarna för att få dem att lyda? Eller man har missat dem klippen? Glömmer aldrig det jag såg.
merlin68
CITAT (Samsara @ 07-09-2011, 15:51) *
Cesar Milan kanske inte är så bra att visa som tips? Speciellt då han slår hundarna för att få dem att lyda? Eller man har missat dem klippen? Glömmer aldrig det jag såg.

Jag skrev att jag inte är införstådd med allt han gör. Ville ändå visa klippet för den handlar om en chihuahua och är ett bra exempel på hur man som hundägare ska matcha den energi hunden har. Man ska aldrig aldrig slå ett djur (eller människa för den delen) men det gäller även att visa sig bestämd för man gör inte hunden någon tjänst genom vekhet.
Millan visar i just det klippet att man inte får backa för hundens utbrott utan vara bestämd och konsekvent.
Just chihuahuor är tuffa krabater så man måste som hundägare visa vart skåpet ska stå om man så säger. Annars kan de bli en riktig plåga med napoleonkomplex eller utveckla rädslor och/eller neurotiskt beteende .
*Stintan*
Så du tycker att det är OK att trycka ner hunden? ohmy.gif
Anki på Öland
Håller med merlin68, tycker det var ett alldeles utmärkt sätt att få den lilla etterbiggan att förstå hur man beter sig!
Samsara
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 20:33) *
Jag skrev att jag inte är införstådd med allt han gör. Ville ändå visa klippet för den handlar om en chihuahua och är ett bra exempel på hur man som hundägare ska matcha den energi hunden har. Man ska aldrig aldrig slå ett djur (eller människa för den delen) men det gäller även att visa sig bestämd för man gör inte hunden någon tjänst genom vekhet.
Millan visar i just det klippet att man inte får backa för hundens utbrott utan vara bestämd och konsekvent.
Just chihuahuor är tuffa krabater så man måste som hundägare visa vart skåpet ska stå om man så säger. Annars kan de bli en riktig plåga med napoleonkomplex eller utveckla rädslor och/eller neurotiskt beteende .

Vår hund var aggressiv när han var yngre då han blev utsatt för något han inte ville typ att bli fasthållen för klippning av klor. Vi fick tydliga signaler från vår hundpsykolog att aldrig någonsin trycka ner en hund då det kan uppstå nya problem på grund av det, därför tycker jag att det kanske inte var det bästa tipset.
merlin68
CITAT (Samsara @ 07-09-2011, 23:21) *
Vår hund var aggressiv när han var yngre då han blev utsatt för något han inte ville typ att bli fasthållen för klippning av klor. Vi fick tydliga signaler från vår hundpsykolog att aldrig någonsin trycka ner en hund då det kan uppstå nya problem på grund av det, därför tycker jag att det kanske inte var det bästa tipset.

Man får aldrig någonsin hålla fast en hund som är rädd och/eller visar aggressivitet pga rädsla eller smärta om det inte handlar om liv eller död. I fallet med en enbart aggressiv liten hund som chihuahuan i filmen är det okej att lugnt och sansad hålla hunden stilla tills den slappnar av. Det är så hundar gör mot varandra. Det som Milan gjorde i inslaget var att bete sig som en hund som är ranghögre skulle ha gjort mot en som muckar gräl. Lugnt och bestämt visa vem det är som bestämmer. Detta har ingenting med brutalitet mot djur att göra. Han gör tvärtom hunden en tjänst genom att ge den en chans att slapna av och låta någon annan axla bördan att vara ledare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon