Zoftnezz
Hejsan! Jag kommer snart att ta över en köksträdgård som en gammal dam har skött i många år. Där finns lite allt möjligt, men nu är det mest olika blomsorter. Jag vill ju ha både blommor samt grönsaker men jag vet inte riktigt vad som går ihop med vad?? Tänkte mig de vanligaste grönsakerna som morötter, purjolök, sallad osv men vad kan jag ta för blommor? Vill ju blanda lite men samtidigt ha lite ordning. Hur placerar jag det? Gärna lite tips till en stackars storstadsbo, snart på landet.
Preussen
CITAT (Zoftnezz @ 06-09-2011, 01:33) *
Hejsan! Jag kommer snart att ta över en köksträdgård som en gammal dam har skött i många år. Där finns lite allt möjligt, men nu är det mest olika blomsorter. Jag vill ju ha både blommor samt grönsaker men jag vet inte riktigt vad som går ihop med vad?? Tänkte mig de vanligaste grönsakerna som morötter, purjolök, sallad osv men vad kan jag ta för blommor? Vill ju blanda lite men samtidigt ha lite ordning. Hur placerar jag det? Gärna lite tips till en stackars storstadsbo, snart på landet.

Ta vintern och förkovra dig i litteratur. Lena Israelssons bok "köksträdgården" rekommenderas varmt.
officinalis
Ringblommor och gurkört är klassiker i köksträdgården och självsår sig villigt. De självsådda småplantorna kan du sen flytta dit du vill ha dem.
batski
Det kan nog vara bra att ta reda på om jorden är sur eller kalkrik, fuktig eller torr, sandig eller lerig, för olika växter trivs i olika sorters jord.

Klöver och baljväxter är bra eftersom de förbättrar jorden. Beträffande blommor så skulle jag satsa på vilda arter och/eller äldre sorter som klarar sig själva och som dessutom passar fint i en köksträdgård. Aklejor tycker jag är riktigt charmiga. Upptäckte nyligen dessa 2 vildarter som jag tycker är fina:

Aquilegia canadensis

Aquilegia alpina

Fast tänk på att de hybridiserar ganska lätt, så det är nog bäst att välja ut den man tycker mest om och hålla sig till den.

Annars, blåklint, förgätmigej, styvmorsvioler, lavendel, hålnunneört, kungsängslilja, majviva, gullviva, såpnejlika, ,kungsljus, bl a.

Vad gäller grönsaker är jag tyvärr inte så insatt.
Zoftnezz
Tack snälla ni för alla svar... Jag ska läsa in mig över vintern... wink.gif Ville bara ha lite snabbinfo så jag kan planera(läs drömma) lite. Fortsätt gärna komma med tips så ska jag ha koll... Ha gott alla... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon