Klint
Jag har många projekt i huvudet! Ett som kom en litenbit på väg är brännnässelslänten.Här är före bilden

[attachment=64500:IMG_0575br_nns.jpg]

Trädet skulle "ansas" nässlorna började jag dra upp,men rötterna var ju kvar till stor del,Kartonger fanns gott om och hade pratat med grannen om gödsel,hade även skräp från vedklyningen och sågspån,en del kompostjord det här skulle väl snart va fixat!? sen skulle lysingen jag räddat från döden under byggjobbarnas framfart få en ny plats.Vad hände jo de döda grenarna från trät är borta sen gick dagarna och allt fylle låg där och titta anklagande på mej,för att inte tala om lysingen då.Vi åker till tippen varje vecka och nu i helgen insåg jag att vi står med ett halvfärdigt hus och det är faktiskt september så bröten åkte med.
Har inte lagt ner bara skjutit upp på obestämd tid!! Frågan är kan lysingen stå i sin plastback under vintern confused.gif

malcolm
Jag skulle ha byggt en ny uteplats i sommar men hade inte tillräckligt med ork, gör det i vår istället... om jag orkar/har råd.
Fågelvägen
Gräsmattan ser ju fin ut! Lysingen blir bra kompost. Det finns vackrare perenner! Nästa sommar kan du göra fin gödning av nässelvatten, ifall det finns något kvar av dem. Visst är huset viktigare? tummenupp.gif
kerstinh
Här är det också en altan som har fått vänta... Hoppas som malcolm att det finns ork och/eller pengar till det nästa år. :-)
merlin68
Hade velat ta bort resterande gräsmatta i "övre trädgården" helt och hållet och ersätta det med grus. Orkade dock inte ta tag i projektet denna sommar (roligare att åka ut med båten giggle.gif) så det är uppskjutet till nästa år.
kerstin z5-6
Hann bara renovera halva min trädgård i år, å andra sidan hade jag en diger lista med saker som var OT, som jag hann:)
Klint
Jo visst är det så fågelvägen "kul" att läsa att vi är fler som inte hinner jag är nog en obotlig tidsoptimist!!
Kerstin du har väl en jättetädgård med väldigt många olika växter,måste ju ta tid "bara" att hålla efter!!
kerstin z5-6
Ja:)
men som jag skrev förut så har jag ju legat hopplöst efter med trädgården pga min mans sjukdom och bortgång(April i fjol)
I sommar har jag fixat trädgården på framsidan o delar av baksidan, men hälften är kvar.
Men jag har totalrenoverat mitt sovrum-tak väggar golv nya möbler + säng,satt in duschkabin o fixat till i badrummet,tapetserat hallen nere o målat den,fyllt tre containrar med skräp, bla växthusglas från taket som gav efter för snön i vintras,bytt varmvattenberedare,skaffat en täljstenskamin och en ny hällspis till köket-(som slutmonteras idag!) + em massa annat småkrafs..
Klint
sweatingbullets.gif Ja du har då inte legat på latsidan direkt! Det bor nog en arbetsmyra i dej!
EKLO
Jag skulle ha spettat en sparrisbädd för 7 plantor, men kroknade efter utrymme för 2 av dem - eftersom det visade sig att traktens samtliga stenar av alla dimensioner hade bestämt sig för sin slutförvaring just där.

Nu har jag alltså 2 sparrisplantor i jorden, och 3 meter av decimeterdjupgrävd säng i förlängningen av sparris-minibädden. Suck. Jag bestämde mig för att förtränga saken tills jag får en lösning.
vårälskare
Hur mycket som helst, av jag planerat är inte utfört. Men eftersom det är första sommaren här så är det nog bra att bo in sig lite innan alla planer är utförda.

Jag har redan hunnit ändra mig flera gånger om var blomrabatterna ska vara. Bl. a pga att hela huset är omgärdat av markisolering en meter ut från grunden.
.
Det innebär att det inte går att plantera nära huset med sådant som kräver lite djupare jord.
Tyvärr, för jag älskar klematis och dom trivs ju inte alltid långt från väggar när man har kallt klimat.
kerstin z5-6
Beror nog på vilken sort av Clematis, samt läget.Innan mina häckar vuxit upp dog mkt pga snålblåst och hårdföra vintrar.Numera har jag ett mkt bättre odlingsklimat:) och odlar nästan alla mina clematis utan vägg bakom dem
vårälskare
Hej Kerstin

Har du några tips om klematis som passar, här är bara sand så jag måste jordförbättra och jobbar nu hårt med att få till kompostjord. Har hämtat gräsklipp och försöker jobba ihop mera kompost på det viset.

Tur nog så finns sjövatten att vattna med för det blir väldigt torrt här. Men det jag hittils plnterat verkar trivas bra. Det är ganska skuggit också bara vandrande sol över dagen.
Margareta
gnon49
Om 1/10-del av det jag planerar på hösten blir verklighet på våren, ja då är jag glad. Drömmar har ju ingen begränsning. Så jag både drömmer, planerar och i slutändan så tar verkligheten över. Eller så gör jag något helt annat än jag planerat. Impulsarbete i trädgården är roligt.
mamamaggan
Har t o m dragit ner på planeringen eftersom vi inte orkar/kan göra så mycket själva längre. Det vi har lyckats med i år är att anlägga en liten äng som vi tänkt göra i säkert 10 år.

Det har gjort att det inte blivit så mycket gjort i rabatterna men växterna överlever så då kanske vi kan göra om i någon rabatt nästa år.

Det vi har kvar i år är att göra i ordning två nya pallkragar . Har en del perenner i krukor som vi vill sätta där i väntan på att bli planterade i någon rabatt.
kerstin z5-6
[attachment=64553:mandshur.jpg]
Clematis mandshurica tål allt
Doftar honung och blommar mer än en månad
Krolliljan
Jag har varit sjuk hela sommaren och har inte alls kunnat göra det jag hade planerat. Det har varit min begränsning.
Men det har min snälla man gjort för mig i stället. wub.gif Som den stackaren har grävt , satt plattor och planterat. Det mesta har blivit verklighet av vad jag hade planerat förutom grönsaksodling. Det får bli nästa sommar.

Jag tänker bygga en "trappa" upp mot planket ( som de hade i trädgårdsfredag) och ha rätt djupa lådor som ett komplement till pallkragarna. Så lite enkelt bara: sallad, rädisor, morötter, majs, tomater.
Klint
Krolliljan När jag läste ditt svar tänkte jag MEN hon har ju visat jättemycket fint i tråden visa din trädgård sen när jag läste vidare förstod jag att du har en toppenman vill bara säja Grattis!! hoppas du är bättre nu Ni har en mycket fin trädgård tummenupp.gif
ingrids
Har just insett att det nog bara blir en trekantig upphöjd rabatt uppställd i höst. Ramen till den andra är prydligt hopsnickrad men eftersom jag verkar helt snurrig i ögonmåttet kommer det a. ta ett tag innan jag fyllt trekantiga ram nummer 1 med jord, b. kan behövas en del väntan innan jag har koll på hur mycket kvickrot som lik förbannat slank med c. behöva köpas ett oväntat stort lass jord för att fylla ram 2. Till saken hör att hur jag än tänker blir rabatterna ändå pyttesmå och kommer inte att rymma någonting ...
Ännu en trädgårdsekvation som jag bara inte får ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon