kerstinh
Jag brukar alltid klippa av hela stängeln när mina orkidéer har blommat över och det går bra. Men nu har jag fått för mig att man egentligen ska klippa över 3:e knoppen nerifrån, så nu har jag gjort det och det funkade det med. :-) Men nu när den första har blommat över igen undrar jag hur jag ska göra nu. Ska jag klippa av hela den biten som är vågrät eller lämna kvar någon sorts uppochnervänt L? (Jag klippte ju som sagt över 3:e knoppen nerifrån och därifrån har det växt ut en ny, vågrät stängel som har blommat. Frågan är hur det ska fortsätta nu...)
Jubbe063
CITAT (kerstinh @ 06-09-2011, 14:43) *
Jag brukar alltid klippa av hela stängeln när mina orkidéer har blommat över och det går bra. Men nu har jag fått för mig att man egentligen ska klippa över 3:e knoppen nerifrån, så nu har jag gjort det och det funkade det med. :-) Men nu när den första har blommat över igen undrar jag hur jag ska göra nu. Ska jag klippa av hela den biten som är vågrät eller lämna kvar någon sorts uppochnervänt L? (Jag klippte ju som sagt över 3:e knoppen nerifrån och därifrån har det växt ut en ny, vågrät stängel som har blommat. Frågan är hur det ska fortsätta nu...)

Antar att det är en Brudorkide du talar om. Jodå, tredje leden nedifrån är helt rätt. Men egentligen behöver du inte klippa alls så länge stängeln är grön och fin, bara putsa bort de tunnaste blomgrenarna och mer klippning om stängeln börjar bli ful och vissna. Förr eller senare kommer hela blomstängeln att vissna hur som helst och en ny växa fram.
ingrids
Håller med Jubbe om att inte klippa alls utom det som är visset. Finns det ögon på stängeln kan det komma nya stänglar ur ögonen.
kerstinh
Ja, det är en brudorkidé. Jag såg faktiskt igår att den är vissen, så det har löst sig om man säger så. Klipper av till den gröna delen, vilket är ungefär i "kröket", alltså där jag klippte sist. Men jag har en till som jag hade samma fundering kring och den blommar fortfarande. Ska se hur stängeln på den ser ut när blommorna trillar ner.
Bassam
Hej

Alltid ska man ta bort torkad delar och sjuka delar.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon