rutae
jaha hur ska det vara nu då ? läse ena gången att man absolut inte ska gödsla nyplanterade rosor ( vid plantering ) andra stunden läser jag tex ett ett tips om att lägga fiskrens i botten på gropen , och en annan gång läser jag att ko gödsel är bra att blanda i jorden , tex fiskrens måste väl vara att gödsla direkt vid plantering likaså att blanda jorden med gödsel iof så ställer man väl inte roten direkt på gödningen men ändå hur ska jag göra för bästa start? rolleyes.gif ( kanske inte så vanligt med fiskrens? men läste det som tips giggle.gif skulle vilja plantera nu!! men ska väl försöka lugna mig till våren sad.gif för min zon 5-6
svennis
Fiskrens låter intressant, benen.
Kogödsel djupt i botten bör vara bra.
Hoppas Kerstin svarar.
Limpan på Dans TV igår.. sweatingbullets.gif
Kerstin tog TEMPEN
Ezereht
Jag tror det har att göra med hur lättillgängligt gödslet är (snabblösligt) och vilken typ av näring. Fiskrens kommer ju dröa länge innan rosen kan tillgodogöra sig den näringen och bara lite i taget, det är lite som benmjöl. Kogödsel är oftast inte så starkt och ganska allsidigt, samt ger bra jordstruktur.

En stor hög med blåkorn (ex. finns ju annat med) skulle ge en massiv dos näring på en gång och mycket kalium som sätter fart på tillväxten. Det skulle inte vara bra nu. Man vill inte dom ska superväxa, utan mer bona in sig, lagra ner det dom behöver och vintra in sig. Dessutom skulle det mesta inte kunna tillgodogöras av rosen utan regna rakt iväg under vintern. Det håller inte så länge så på våren när rosen vill ha och kan ta upp näring igen så har den mesta effekten gått förlorad. Det ger inte heller särskilt mycket hjälp till att få bra jordstruktur, då det inte innehåller några mullämnen eller växtmaterial.

Om man generaliserar förståss. Det är säkert lite mer krångligt, men det är på den nivån jag själv brytt mig om att förstå saker på.
Kajsa
Benmjöl kan man gräva ner vår som höst flera nävar, det har jag till ALLT jag planterar, långsam näring.
Och höstlökarna vill också ha benmjöl. Om jag sätter rosor nu så blir det en bra planteringsjord, mycket kompost och benmjöl. Kogödsel tar man i vår.

Har inte testat fiskrens ( men varför inte ) utan bananskal, äggskal och kaffefilter som jag samlar ihop i små spannar. Går runt nu varje vecka och gräver ner till alla mina klematis men går lika bra till rosorna.
kerstin z5-6
Eftersom Du Rutae bör vårplantera enbart har du inga bekymmer med detta-Du vårplanterar och gödslar med kodynga och har rosjord i gropen.
Vill du förbereda en grop i höst är det slöseri med kväve att lägga på den nu-tex kodynga -eftersom all kväve regnat o snöat bort till i vår
När du har rosor gödslar du varje vår och ger gödsel ett par givor fram till midsommar -absolut inte efter mitten juli-ger man senare hinner de inte avmogna bra, de mjuka nya skotten ska förvedas för att överleva.
Benmjöl är bra på hösten-inte mkt kväve i det men det drar hit grannhundarna så jag avstår det
På våren ger jag ofta ett snabbverkande gödsel som en näve pelleterad hönsgödsel som är snabb att tas upp, i kombo med den lite mer långtidsverkande kogödseln
Fiskrens Hua wacko.gif .. har jag aldrig haft i mina rosgropar smile.gif
rutae
laugh.gif happy.gif sillrens använde dom som jag läste om ,ja det är ju klart den näringen går väl långsamt .. tror jag kanske ska testa i vår när jag planterar , hörde en annan historia om ett gammalt par som hade så fina rosor , hemligheten var en död nergrävd höna under varje buske laugh.gif
Jubbe063
CITAT (rutae @ 06-09-2011, 19:13) *
laugh.gif happy.gif sillrens använde dom som jag läste om ,ja det är ju klart den näringen går väl långsamt .. tror jag kanske ska testa i vår när jag planterar , hörde en annan historia om ett gammalt par som hade så fina rosor , hemligheten var en död nergrävd höna under varje buske laugh.gif

Min morfar lade alltid nåt animaliskt när han planterade, fisk, höns, slaktavfall från gården eller någon överkörd ekorre.
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2011, 19:11) *
Eftersom Du Rutae bör vårplantera enbart har du inga bekymmer med detta-Du vårplanterar och gödslar med kodynga och har rosjord i gropen.
Vill du förbereda en grop i höst är det slöseri med kväve att lägga på den nu-tex kodynga -eftersom all kväve regnat o snöat bort till i vår
När du har rosor gödslar du varje vår och ger gödsel ett par givor fram till midsommar -absolut inte efter mitten juli-ger man senare hinner de inte avmogna bra, de mjuka nya skotten ska förvedas för att överleva.
Benmjöl är bra på hösten-inte mkt kväve i det men det drar hit grannhundarna så jag avstår det
På våren ger jag ofta ett snabbverkande gödsel som en näve pelleterad hönsgödsel som är snabb att tas upp, i kombo med den lite mer långtidsverkande kogödseln
Fiskrens Hua wacko.gif .. har jag aldrig haft i mina rosgropar smile.gif

ja gödsel på våren vet jag , det jag blev kluven över var att jag också planterar då och att jag läst att i samband med plantering skulle inte gödsel tillföras .. ? utan senare

CITAT (Jubbe063 @ 06-09-2011, 19:15) *
Min morfar lade alltid nåt animaliskt när han planterade, fisk, höns, slaktavfall från gården eller någon överkörd ekorre.

ja se där giggle.gif kanske inte så dumt
kerstin z5-6
Alla har väl sitt sätt-det finns tyvärr inget "rätt" sätt.. men att gå på hur det funkar för folk i samma zon som du brukar vara ett bra tips.<Förutsättningarna är väldigt olika
Bassam
Hej

Det är bättre att planterar i bra jord men inte gödsla med plantering för att rötter svaga och de är inte etablera sig så vatten ska gå från rötter till jorden och växter blir dåliga .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon