Full version: Mgel i jorden
NilaM
Hejsan hejsan!

Jag vet inte hur jag lyckats med det, men upptckte idag att jorden i en lerkruka innehllandes en P. Tomentosum (pelargon) brjat mgla.
Pelargonen mr bra, men inte kan jag ha mgel liggandes var som helst. Vet ni om det rcker med att bara plocka bort den delen av jorden som r angripen eller br jag byta ut all jord?

Sedan undrar jag hur ngot sdant alls hnder? Jag vattnar den rtt sllan, mer s att jorden oftare r genomtorr n lite fuktig. Och lerkrukor ska vl vara knda fr att fr att slppa ut fukt? Krukan str visserligen nra balkongdrren som fortfarande fr st ppen, trots rtt fuktiga ntter. Ingen annan av pelargonerna, som r planterade i samma jord, mglar.

Tacksam fr lite rd smile.gif
Bassam
Hej

Det rcker att du tar dem borta , men om du kan vattna under ifrn .

H.Bassam
Ugglemormor
Jag har mina p en underbevattningsmatta som ligger i ett fat. (Willab Garden). allts vattnar nerifrn, men har upptckt samma fenomen mot hsten att det kan bli lite mgel uppep.
Jag har skrapat bort det och fyllt med ny jord och det verkar funka.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon