CITAT (Peztis @ 06-09-2011, 22:15)

Haha, den tanken hade jag också med mitt gamla lilla växthus, ta bort rutor och plast och kanske måla på lite ny färg på trästommen. Såg framför mig hur vinrankan skulle snurra in sig och göra det fint och häftigt, som en grön igloo!
Tyvärr ser jag ju nu när jag så smått har börjat plocka bort plasten på taket att virket är i så dåligt skick att det är nog bara att ta bort allt. Och då får min Frankenthaler-druva klara sig bäst den kan här några mil norr om Stockholm.
Äh, prova! Det värsta som kan hända är att det rasar av tyngden men det är ju egentligen inga problem så länge det inte är någon inuti när det händer

Eller förstärk det med t.ex. armeringsjärn eller nytt virke, när vinrankan klätt in det är det ändå ingen som ser fusket.
Mitt är i aluminium så jag hoppas det håller. Vinden bör svepa rakt igenom och på vintern hoppas jag att snön faller igenom rankorna (får väl klippa och hålla efter så det inte blir för kompakt). Problemet är väl möjligen om glaset hjälpt till att hålla stommen stadig men jag tror inte det, det sitter ju inte
fast någonstans egentligen utan hålls med klämmor.
CITAT (fvd @ 06-09-2011, 22:28)

Jättehäftigt !! Det kan få hur många multifunktioner man vill. Du kan ju lämna en ingång öppen så ger det sig vad som kommer att hända sedan.
Jag funderar på att helt enkelt lyfta av dörren och låta det vara öppet där, växer det igen för mycket får jag väl ta fram stora saxen
Men.. vad ska jag ha för växter? Humle vågar jag inte efter att ha läst om hur omöjlig den är att få bort när man tröttnar, dessutom blir den lite väl stor och tung är jag rädd. Jag vill ha något som inte blir för tungt, det ska tappa så mycket som möjligt vintertid så det inte blir ett snöfång, det ska klara en ganska utsatt plats (å andra sidan kan jag ha något sol- och värmetåligt på västersidan och något känsligare mot öster).