Full version: Ett äkta växt-hus
Whiskuchi
Jag har ett växthus i ganska dåligt skick. Istället för att lägga över femtusen på att köpa kanalplast eller byta ut rutorna mot glas som barnen ändå kommer ha sönder, funderar jag nu på att göra ett äkta växt-hus, helt enkelt ta bort alla rutorna och låta stommen agera stöd åt klätterväxter. Men vad för växter?
Peztis
Haha, den tanken hade jag också med mitt gamla lilla växthus, ta bort rutor och plast och kanske måla på lite ny färg på trästommen. Såg framför mig hur vinrankan skulle snurra in sig och göra det fint och häftigt, som en grön igloo!

Tyvärr ser jag ju nu när jag så smått har börjat plocka bort plasten på taket att virket är i så dåligt skick att det är nog bara att ta bort allt. Och då får min Frankenthaler-druva klara sig bäst den kan här några mil norr om Stockholm.
fvd
Jättehäftigt !! Det kan få hur många multifunktioner man vill. Du kan ju lämna en ingång öppen så ger det sig vad som kommer att hända sedan.
Whiskuchi
CITAT (Peztis @ 06-09-2011, 22:15) *
Haha, den tanken hade jag också med mitt gamla lilla växthus, ta bort rutor och plast och kanske måla på lite ny färg på trästommen. Såg framför mig hur vinrankan skulle snurra in sig och göra det fint och häftigt, som en grön igloo!

Tyvärr ser jag ju nu när jag så smått har börjat plocka bort plasten på taket att virket är i så dåligt skick att det är nog bara att ta bort allt. Och då får min Frankenthaler-druva klara sig bäst den kan här några mil norr om Stockholm.

Äh, prova! Det värsta som kan hända är att det rasar av tyngden men det är ju egentligen inga problem så länge det inte är någon inuti när det händer wink.gif Eller förstärk det med t.ex. armeringsjärn eller nytt virke, när vinrankan klätt in det är det ändå ingen som ser fusket.
Mitt är i aluminium så jag hoppas det håller. Vinden bör svepa rakt igenom och på vintern hoppas jag att snön faller igenom rankorna (får väl klippa och hålla efter så det inte blir för kompakt). Problemet är väl möjligen om glaset hjälpt till att hålla stommen stadig men jag tror inte det, det sitter ju inte fast någonstans egentligen utan hålls med klämmor.

CITAT (fvd @ 06-09-2011, 22:28) *
Jättehäftigt !! Det kan få hur många multifunktioner man vill. Du kan ju lämna en ingång öppen så ger det sig vad som kommer att hända sedan.

Jag funderar på att helt enkelt lyfta av dörren och låta det vara öppet där, växer det igen för mycket får jag väl ta fram stora saxen giggle.gif

Men.. vad ska jag ha för växter? Humle vågar jag inte efter att ha läst om hur omöjlig den är att få bort när man tröttnar, dessutom blir den lite väl stor och tung är jag rädd. Jag vill ha något som inte blir för tungt, det ska tappa så mycket som möjligt vintertid så det inte blir ett snöfång, det ska klara en ganska utsatt plats (å andra sidan kan jag ha något sol- och värmetåligt på västersidan och något känsligare mot öster).
Whiskuchi
Vad tror ni om vildvin? Det har ju en fantastisk höstfärg och verkar växa fort. Eller blir det för högt? Vad gör vin när det nått stödets topp? Och om jag en dag vill ha bort det, blir det svårt? Smiter det ut i gräsmattan eller skickar rotskott?
Peztis
Bokharabinda då?

Om min man har "satt ned foten" och sagt att rucklet ska bort. Fast då kan ju tycka att han kan göra det själv! biggrin.gif
Whiskuchi
Jag googlade bokharabinda och den är vacker men verkar svår om man vill ha bort den. Och ja, vill han inte ha växthuset kan han inte kräva att du ska ta bort det! Har du provat att sälja in idén om ett hus av växter?
Whiskuchi
Äsch, nu har det blåst ur rutor igen. Nu ska skiten definitivt bort, för jag gissar att det bara kommer blåsa ut fler och fler eftersom vinden nu kan ta sig in i växthuset på ganska många ställen. Så till våren ska det bli plantera av!

Fast jag vet fortfarande inte vad jag ska ha för växter...
Finn Klematis
Hej!

Enstrålande idé. Med ett antal klematis klippgrupp 3
får Du ett mycket vackert växthus.
Jag vet inte var Du bor, men jag skulle gärna vara
med om att välja klematis till detta växthus.

Lycka Till.
Finn
Whiskuchi
Vad innebär klematis klippgrupp 3? Jag bor på gränsen mellan zon 3 och 4, växthuset står ganska utsatt (och som sagt blåsigt nog för att rutorna ska flyga) wink.gif
Finn Klematis
Hej!

Klippgrupp 3 är klematis som blommar på årsved.
klippes Ca 20 cm över marken sen höst eller tidig
vår.Mycket stort urval,många olika färger.
Zon 3-4 inga problem,blåsten lite besvärande men
det bör gå. Hur stort är växthuset? Är det stort så
kan det gå åt en hel del klematis. Ganska kostsamt.
Gör ett besök på min hemsida finn.eldh.net

Finn
Whiskuchi
Det är nog någonstans 8-10 kvm har jag för mig. Perfekt att de klipps på hösten, så bildar de inte snöfång! Jag ska genast kila in på din hemsida smile.gif
Angående priset så får jag väl i värsta fall göra en sida åt gången.

edit: nähä, jag kom inte in på sidan
Finn Klematis
CITAT (Whiskuchi @ 10-12-2011, 17:36) *
Det är nog någonstans 8-10 kvm har jag för mig. Perfekt att de klipps på hösten, så bildar de inte snöfång! Jag ska genast kila in på din hemsida smile.gif
Angående priset så får jag väl i värsta fall göra en sida åt gången.

edit: nähä, jag kom inte in på sidan

Hej!

En del kommer inte in på hemsidan.
Det går att komma in bakvägen.
Sök Finn Eldh på Google,Klicka på
skapad på en Mac.

Finn
Whiskuchi
Räcker det med växthusets egen stomme eller behöver jag t.ex. linda ståltråd eller liknande för att ge mer att klättra på? Så här ser det ut nu, det gör ingen människa glad.

Finn Klematis
Hej!

Jag skulle dra horisontella järntrådar med ca. 30 cm. mellanrum.
Välj varannan klematis av en sort som blir ca. 2 m. hög och
varannan av en sort som blir 3,5-4 m. hög. Då får du fullständig
täckning med blommor. Tänk också på harmonerande färger.
Det här kan bli otroligt fint, jag skulle vilja se det om några år.

Finn
Whiskuchi
Jag lovar att följa upp med bilder smile.gif Hur tätt behöver de stå för att täcka, hur många plantor per långsida?
Finn Klematis
Hej!

Jag har tittat lite närmre på Dina bilder. Jag skulle sätta
5 klematis på långsidorn,3 klematis på gaveln och 2 vid
dörrsidan. Jag skulle lämna dörren öppen så att man kan
gå in i huset. Jag skulle plantera 1 klematis i mitten, sedan
2 klematis spegelvändt ut åt sidorna.

GOTT NYTT ÅR!
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon