LottaJo
Planterade en 'Himrod' vinranka i växthuset i våras och trots att den var väldigt liten har den växt kopiöst och fick en druvklase redan i år. Men druvorna har kärnor! Inte små, mjuka som man kan se i köpesdruvor utan ganska stora och hårda, två i varje druva. Småkillarna kommer inte att äta en enda en... -cry-.gif

Nån som känner igen detta? Jag var säker på att det var rätt sort, har köpt den på en seriös plantskola, men nu vet jag inte vad jag ska tro? Känns ju inte kul att slänga ut den heller, men i så fall blir det inga kärnfria för jag rymmer bara en ranka i växthuset... VAd skulle ni göra?

Ally
Samma sak hände mig, fast det var mer uppenbart fel sort: druvorna var röda, och dom hade kärnor!
Jag hade kvittot kvar, jag ringde (Plantagen) och dom sa att jag skulle gräva upp den och få en ny.
Löv på den nya har helt annorlunda blad.
Ring och fråga!
Bättre att forlora en växtsäsong (två i mitt fall) än att vara fast med fel sort!
merlin68
CITAT (LottaJo @ 06-09-2011, 19:22) *
Planterade en 'Himrod' vinranka i växthuset i våras och trots att den var väldigt liten har den växt kopiöst och fick en druvklase redan i år. Men druvorna har kärnor! Inte små, mjuka som man kan se i köpesdruvor utan ganska stora och hårda, två i varje druva. Småkillarna kommer inte att äta en enda en... -cry-.gif

Nån som känner igen detta? Jag var säker på att det var rätt sort, har köpt den på en seriös plantskola, men nu vet jag inte vad jag ska tro? Känns ju inte kul att slänga ut den heller, men i så fall blir det inga kärnfria för jag rymmer bara en ranka i växthuset... VAd skulle ni göra?

Åk till plantskolan och begär att ni får byta plantan. Var köpte ni plantan? Har själv råkat ut för att ha fått fel träd på plantagen, inte kul när man väntar på frukt i flera år för att sedan upptäcka att man har fått fel thumbdown.gif Kan inte dina småkillar lära sig att spotta ut kärnorna (ifall ni tänker behälla vinrankan)? Ni kan tävla i kärnspottning rolleyes.gif
LottaJo
Vill inte skriva var då jag tycker de är hemskt kunniga och hjälpsamma där, men det är inte Plantagen utan en "riktig" handelsträdgård om man kan säga så. Känns mest tråkigt eftersom den har växt så ofantligt bra och dessutom bar frukt redan efter tre månader. Å jag kan ju inte bara slänga bort den... Men jag ska gå dit och fråga dem i alla fall, tack för tipset båda två!

Vad det gäller kärnspottning så skulle de garanterat tycka att det var roligt, men eftersom druvorna är så små så blir det ju inte så mycket kvar att svälja sen... tongue.gif
Peztis
Hur har det gått, reklamerade du?
LottaJo
Ja, tack för tipsen allihopa! smile.gif

Jag gick tillbaka och frågade om det verkligen var rätt sort, hade med mig ett blad och en druvklase. Han smakade på druvorna och sa att han var hemskt ledsen men att det inte var Himrod. Trodde att det ev kunde vara Dr Schmitmann's sockerdruva. De hade bara en planta kvar som var märkt Himrod så den fick jag. Såg ju inte mycket ut för världen jämfört med min enorma ranka i växthuset, men förhoppningsvis överlever den vintern å tar sig.

Sen poängterade han att han inte kunde lova att det var rätt sort denna gången heller eftersom den var från samma leverantör som sist och märkt likadant, men jag jämförde bladen och det verkar i alla fall vara en annan sort... Nu hoppas jag bara att det inte tar så lång tid innan jag den nya bär frukt så jag ser om det är rätt den här gången... wink.gif

Tänkte låta den stå kvar i kruka över vintern eftersom jag inte vill flytta den gamla rankan förrän jag vet om det är rätt sort den här gången, men blev osäker på vilken jord den ska ha. Vitis labrusca vill tydligen ha surjord för att växa, medan viniferan vill ha basisk/vanlig å när jag letade på nätet hittar jag ungeför lika många ställen som säger att Himrod är labrusca som vinifera... Nån som har den och vet vilket pH den växer i? Försökte mäta på jorden i krukan med ett pH-papper men fick ca pH 5 på _allt_ jag mätte (inkl vatten...) så det var nåt som inte fungerade. Måste man blöta jorden kanske?
oliv
Jag har Himrod i vanlig lerjord vid en södervägg i zon 1.
Men den tog 5 år tills den började ge druvor, vilket anses vanlig (om man börjar med en liten planta). Jag har haft den i 13 år nu, druvorna mognar i oktober hos mig.

Hittade även denna länk om Himrod: Om "Himrod" på AlltOmTrädgård
LottaJo
Tack oliv, länken gällde ju precis min fråga! thanks.gif Då kan jag nog plantera den i samma typ av jord som jag använde för första vinrankan.

Men 5 år!!!?! Jag kommer ju bli tokig om jag ska vänta så länge för att få se om det är en Himrod den här gången!!! -cry-.gif Å nya plantan är verkligen yttepytteliten... Undrar verkligen vad det var för sort jag satte i våras som fick sin första druvklase redan i år? Kanske ska behålla den (i växthuset) i väntan på nya rankans druvor... Tänkte flytta ut den sen, bor på gränsen mellan Zon I-II.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon