Christa
Vi har plockat en massa hasselnötter men i en del så är det en vit tjock larv. Dom gnager sig ut när dom ätit upp nöten och tyvärr skedde det inomhus.

Är det någon som vet vad det är för laver? Kan dom äta på annat? Hoppas dom inte gnager på mina böcker eller något annat.

Jag kan ju inte vara säker på att jag hittade alla.

Nu får nötterna ligga på uteplatsen ett tag innan jag tar in dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Nötvivel har jag för mig den kallas, äter upp nöten, gnager sig ut, gnager sig sedan in i nästa nöt och nej de lär inte vilja tugga på dina böcker, möbler etc. Nötter är dess kost
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-09-2011, 19:45) *
Nötvivel har jag för mig den kallas, äter upp nöten, gnager sig ut, gnager sig sedan in i nästa nöt och nej de lär inte vilja tugga på dina böcker, möbler etc. Nötter är dess kost

Intressant att de gnager sig in i nästa nöt. Undrar hur många dom kan äta upp? Om dom inte ger sig på någon annat så kanske det är bättre att ha nötterna inomhus i alla fall så man får fatt i dom innan hela skörden är uppäten.

Men dom är väl inte larver i evighet? Vivel låter som en skalbagge.
*Stintan*
Varför ska du ha angripna nötter inne? Syns det inte på dom om det finns ett gnaghål?
Orkidétjuven
Nu när vi har hasselnötter på tråden. Är det ngn som kanske har lite kunskap om uppdrivning av hassel från nöt som jag nu har varit och plockat ute. Ngra tips och ideer innan jag drar upp en ny tråd?
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-09-2011, 19:45) *

Jag önskar att du hade rätt Åsa men idag hade en av dom knaprat på kökbordet och ett karottunderlägg fear.gif

Det går inte att ha nötterna ute ens under tak i det här vädret. De skall ju torka.

Jag har dom på plåtar med kanter och passar dom nog men vem vet vad dom kan knapra på mer om jag missar någon blink.gif

Ruda, vet du något om nötviveln livscykel?
*Stintan*
CITAT (Orkidétjuven @ 11-09-2011, 20:03) *
Nu när vi har hasselnötter på tråden. Är det ngn som kanske har lite kunskap om uppdrivning av hassel från nöt som jag nu har varit och plockat ute. Ngra tips och ideer innan jag drar upp en ny tråd?

Har bara sett hur dom gör avläggare smile.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2011, 19:34) *
Varför ska du ha angripna nötter inne? Syns det inte på dom om det finns ett gnaghål?

Nej, det blir inget hål innan dom gnager sig ut.

I morse hörde jag ett uärg fear.gif från min sambo och sedan "jag trampade på en".

Jag passar dom så gott jag kan och tar livet av dom när dom kommer ut men en del passar ju på att gnaga sig ut på natten...

Har inget minne av att det fanns sådana i nötterna när vi plockade massvis i början av 70-talet.

Gnager dom hål i parketten blir nog både jag och nötterna utslängda...
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 19:45) *
Ruda, vet du något om nötviveln livscykel?

Tyvärr, inget. Jag har fö själv hittat larver i nötter jag samlat.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2011, 19:56) *
Tyvärr, inget. Jag har fö själv hittat larver i nötter jag samlat.

Är dina också ute och promenerar i huset?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 15-09-2011, 20:09) *

Nötterna kommer inte så långt. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-09-2011, 20:09) *

Men jag fattar fortfarande inte varför du har nötterna inne. Vad ska du med angripna nötter till? Det kan ju vara larver i flertalet av dom.
Jag hade kastat dom om jag upptäckt larver.
Myosotis
Kan du inte lägga nötterna i frysen ett tag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon