Förra hösten köpte jag ett elefantgräs,Miscantus malepartus.Nu upptäcker jag att den inte pryder sin plats där jag planterade denDen kommer inte till sin rätt framför bokhäcken och med en Ginnalalönn och en ormhassel till sällskap.Den kommer att försvinner i allt det gröna.När är det mest lämpligt att flytta den?Jag bor i zon 4.
Vänta till våren Renate! Den kommer ju iofs upp ganska sent men så fort den sticker upp så flyttar du den. Nu är det ju synd att gräva upp den. Äntligen har ett av mina tagit så pass att jag kan njuta av den ståtliga växten
Du har rätt Cilla,jag väntar till våren då har jag väl kommit på vart jag ska ha den.Den är inte stor än.
Hej
Jag har dålig erfarenhet av prydnadsgräs planterat på hösten, dom säljs ju i butik nu. Har säkert förlorat en tre fyra plantor jag köpt i semptembermånad, så jag skulle inte heller flytta nu. De kom inte upp på våren efter. Men i fjolsomras köpte jag ett blåaktigt prydnadsgräs tidigare på sommaren, det överlevde.
Det kan ju vara en tillfällighet förståss...
Hälsn Tepa
octachoron
08-09-2011, 10:26
Sena prydnadsgräs är alltid bäst att flytta/dela på senvåren.
Själv har jag haft tur med höstreainköpta Miscanthus som planterades väldigt sent här i zon 4, vissa får aldrig dem att klara vintern lärde jag mig efteråt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.