MariaS
Jag bor på landet, och har därmed alltid haft fyra ogräs som problem. Brännässlor, tistlar, kirskål och kvickrot. Gjorde som alla andra och tog en jordfräs, varmed jag fick ännu mer kvickrot och kirskål. Rötterna visade sig hackas sönder och blev därför fler plantor. Som bekant är hallonlandet det största bekymret för att hålla dessa ogräs borta, men jag har lyckats! Jag började med att gräva ur ett 50cm djupt dike som jag kantade med geoduk. (Grå fiberduk för anläggningsarbeten) Kvickrot och kirskål fick då inte fäste. Sen sådde jag vitklöver mellan hallonen, som höll frösådda ogräs borta.
Så till skadedjuren. Älg, Rådjur, Hare och Sork! De första tre håller jag borta genom att var tredje månad stryka på en blandning av lika delar: Hjorthornssalt, Cayenepepper och matolja. Det går också bra att doppa tygremsor i blandningen och hänga upp i träden. Tack vare matoljan försvinner inte blandningen eller lukten vid första nederbörd. Sorken är ett värre bekymmer, då det finns en mängd hästuppfödare och åkrar runt vår trädgård. Men det går! Som tur är, har jag två innekatter. Deras sand med urin häller jag ner i hålen, annars kan man gräva ner tomflaskor i glas, med halsen ner. Fungerar som högtalare när man går över marken, och ger det lågfrekventa ljud som Sorkar hatar.
lillamy
Hej Maria !
Exakt hur blandar du för att få bort rådjuren ?
Kan man hälla/spraya ut blandningen ?

Pernilla, Västerås
MariaS
JAg använder lika delar av hjorthornsalt, cayenepeppar och matolja. Till vintern brukar jag doppa remsor från gamla t-shirtar i blandningen och hänga dem på utsatta ställen som fruktträd och annat.
På våren tar jag en vanlig pensel och penslar runt rabatterna så tulpanerna får stå ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon