Peztis
Sitter och läser i "Natur & Trädgård" nr 3/2011 om att det är dags att klippa ned hallonen och gallra. Det står att man ska lämna kvar 12-14 plantor per löpmeter och hallon trivs att stå tätt för att de inte ska torka ut.

OK, de gillar att stå tätt. Men 12-14 plantor per löpmeter!??! Menar de då grenar? För varje planta har ju fler än en gren och jag skulle inte ens med våld kunna plantera 12-14 plantor i en rad på en meter.

Tyckte att jag planterade mina för tätt och då är det kanske 3-4 plantor per meter med 3-4 grenar på varje.

g.gif
Eva 33c
Jag plockade fram min "Natur & Trädgård" och tror att de menar skott och inte plantor. Meningen i sin helhet "Passar du på att gallra bland de nya skotten och lämnar 12-14 plantor kvar per löpmeter..." Så meningen börjar med skott och slutar med plantor smile.gif
Och det faller ju på sin egen orimlighet att ha 14 plantor på en löpmeter, precis som du säger.
Peztis
Men det innebär eg att jag har planterat alldeles perfekt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon