Full version: Sesam-keks
merlin68
Recept från en kompis i Bayern:
Smält 200g socker och tillsätt 1-2 msk vatten. Lät massan karamellisera tills den är lätt brun. Det går fort så stå kvar vid spisen;).
Tillsätt 200g sesamfrön (samt lite vanilj och eller kanel om du vill). Jag brukar även göra en julvariant med pepparkakskrydda som smaksättare.
Häll massan på en bakplåt på bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå massan och kavla ut allting tunnt. Keksen ska vara några mm tjocka inte mer. Dra loss bakplåtspappret och skär i bitar innan massan stelnar. Njuuuut!
herkules
tumme upp, dessa ska jag göra! smile.gif
Jubbe063
Lät gott
ingrids
Låter ju som en trevlig variant av dem man köper i de där små plastpaketen för dyra slantar. Och jag som precis har köpt ett paket sesamfrön smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (ingrids @ 15-09-2011, 10:58) *
Låter ju som en trevlig variant av dem man köper i de där små plastpaketen för dyra slantar.

Perfekt. Det ska jag absolut testa. biggrin.gif
Jubbe063
Testade nyss. Blev inte bra. Blev ingen kaka, varje frö är för sig, verkaR som det var för lite socker till mängden frö......

För 200 gram frön är ju volymmässigt mycket mer än 200 gram socker.......

Eller ska det vara 2 dl av vardera socker och sesamfrö?

Om inte så har jag nog gjort något annat fel...
merlin68
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 18:09) *
Testade nyss. Blev inte bra. Blev ingen kaka, varje frö är för sig, verkaR som det var för lite socker till mängden frö......

För 200 gram frön är ju volymmässigt mycket mer än 200 gram socker.......

Eller ska det vara 2 dl av vardera socker och sesamfrö?

Om inte så har jag nog gjort något annat fel...

Misstänker att du lät sockret stå för länge på spisplattan kanske för då kan det lägga sig som ett lager kring sesamfröna. Det går fortare än man tror -fear-.gif När jag t ex gör julmandlar då väntar jag tills sockret "skär sig" men inte i det här receptet. Bara smälta ner och in med sedamfröna direkt. Hoppas det går bättre vid andra försöket, testa dig fram till rätt tid helt enkelt. Smaken är det säkert inget fel på crazy.gif
Lycka till smiley_small_hug.gif

CITAT (ingrids @ 15-09-2011, 10:58) *
Låter ju som en trevlig variant av dem man köper i de där små plastpaketen för dyra slantar. Och jag som precis har köpt ett paket sesamfrön smile.gif

De är väldigt lika Risentas sesam"godis" yes.gif
KatteLatte
Skall det bara stå mellan bakplåtspappren eller skall det i ugnen nånting? (helt hopplös i köket men der där låter värt att pröva)
Jubbe063
CITAT (merlin68 @ 16-09-2011, 18:42) *
Misstänker att du lät sockret stå för länge på spisplattan kanske för då kan det lägga sig som ett lager kring sesamfröna. Det går fortare än man tror -fear-.gif När jag t ex gör julmandlar då väntar jag tills sockret "skär sig" men inte i det här receptet. Bara smälta ner och in med sedamfröna direkt. Hoppas det går bättre vid andra försöket, testa dig fram till rätt tid helt enkelt. Smaken är det säkert inget fel på crazy.gif
Lycka till smiley_small_hug.gif

Ok, ska testa lite olika tider och se om jag får till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon