Full version: Sesam-keks
merlin68
Recept frn en kompis i Bayern:
Smlt 200g socker och tillstt 1-2 msk vatten. Lt massan karamellisera tills den r ltt brun. Det gr fort s st kvar vid spisen;).
Tillstt 200g sesamfrn (samt lite vanilj och eller kanel om du vill). Jag brukar ven gra en julvariant med pepparkakskrydda som smaksttare.
Hll massan p en bakplt p bakpltspapper. Lgg ett bakpltspapper ovanp massan och kavla ut allting tunnt. Keksen ska vara ngra mm tjocka inte mer. Dra loss bakpltspappret och skr i bitar innan massan stelnar. Njuuuut!
herkules
tumme upp, dessa ska jag gra! smile.gif
Jubbe063
Lt gott
ingrids
Lter ju som en trevlig variant av dem man kper i de dr sm plastpaketen fr dyra slantar. Och jag som precis har kpt ett paket sesamfrn smile.gif
Eva i Skne
CITAT (ingrids @ 15-09-2011, 10:58) *
Lter ju som en trevlig variant av dem man kper i de dr sm plastpaketen fr dyra slantar.

Perfekt. Det ska jag absolut testa. biggrin.gif
Jubbe063
Testade nyss. Blev inte bra. Blev ingen kaka, varje fr r fr sig, verkaR som det var fr lite socker till mngden fr......

Fr 200 gram frn r ju volymmssigt mycket mer n 200 gram socker.......

Eller ska det vara 2 dl av vardera socker och sesamfr?

Om inte s har jag nog gjort ngot annat fel...
merlin68
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 18:09) *
Testade nyss. Blev inte bra. Blev ingen kaka, varje fr r fr sig, verkaR som det var fr lite socker till mngden fr......

Fr 200 gram frn r ju volymmssigt mycket mer n 200 gram socker.......

Eller ska det vara 2 dl av vardera socker och sesamfr?

Om inte s har jag nog gjort ngot annat fel...

Misstnker att du lt sockret st fr lnge p spisplattan kanske fr d kan det lgga sig som ett lager kring sesamfrna. Det gr fortare n man tror -fear-.gif Nr jag t ex gr julmandlar d vntar jag tills sockret "skr sig" men inte i det hr receptet. Bara smlta ner och in med sedamfrna direkt. Hoppas det gr bttre vid andra frsket, testa dig fram till rtt tid helt enkelt. Smaken r det skert inget fel p crazy.gif
Lycka till smiley_small_hug.gif

CITAT (ingrids @ 15-09-2011, 10:58) *
Lter ju som en trevlig variant av dem man kper i de dr sm plastpaketen fr dyra slantar. Och jag som precis har kpt ett paket sesamfrn smile.gif

De r vldigt lika Risentas sesam"godis" yes.gif
KatteLatte
Skall det bara st mellan bakpltspappren eller skall det i ugnen nnting? (helt hoppls i kket men der dr lter vrt att prva)
Jubbe063
CITAT (merlin68 @ 16-09-2011, 18:42) *
Misstnker att du lt sockret st fr lnge p spisplattan kanske fr d kan det lgga sig som ett lager kring sesamfrna. Det gr fortare n man tror -fear-.gif Nr jag t ex gr julmandlar d vntar jag tills sockret "skr sig" men inte i det hr receptet. Bara smlta ner och in med sedamfrna direkt. Hoppas det gr bttre vid andra frsket, testa dig fram till rtt tid helt enkelt. Smaken r det skert inget fel p crazy.gif
Lycka till smiley_small_hug.gif

Ok, ska testa lite olika tider och se om jag fr till det.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon