Jag måste fråga om era åsikter om det här: Min syster har en fiskdamm och hennes granne har ett pilträd. Trädet har hittat dammen och skickar rötter över kanten ned i dammen. Vi är inte oroliga för att den ska göra hål i dammduken eller så, men det blir mängder med rötter, riktiga "golvmoppar" som hänger ned. Ett par gånger per år klipps rötterna bort, för de växer så de skymmer sikten ned i vattent.
Vi har tänkt att pilen förstås är törstig och har hittat värsta källan, så rötterna ses som "vattentjuvar" och inkräktare. Men sen började vi fundera på vad pilen egentligen tar ur dammen. Är det bara vatten, eller är det även massa näring? Funkar rötterna som ett biofilter och verkligen suger åt sig av näringen och renar vattnet, att det blir som en riktig rengöringsprocess - eller tar den bara vatten så som det är och så följer den näring som är löst i vattnet med, alltså som ett vanligt vattenbyte?
Om den nu verkligen rensar vattnet så kan den få växa lite i dammen, men om den bara tar dammvattnet som det är, då kan min systerns trädgård få vattnet istället. Det är ofta bevattingsförbud, så växterna i trädgården får dammvatten när fiskarna ska få ett delvattenbyte. När det är ont om vatten så vill man inte att grannens pil dricker upp det som ens egna rosenbuskar skulle kunna få, menar jag.
Vad tror ni om det här? Man vet ju att växter tar näring ur vatten, men HUR tar det näringen? Nån här som vet?