Katarina Odla.nu
Hej på er!
Jag är nyfiken på om ni brukar så perenner eller grönsaker på hösten och vad ni tycker om det.

För dagen lite regniga trädgårdshälsningar
från Katarina på redaktionen
kerstin z5-6
Höstsår aldrig perenner, fungerar inte bra hos mej-Sår inne under ljus ,med start jan-mars
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösår frön även under hösten, det är frön med kort grobarhets tid.
Har genom åren frösått bla. Anemonopsis macrophylla - Porslinsanemon, Pion av olika sorter, Saruma henryi, olika sorters Anemoner, Helleborus - Julrosor, Pulsatilla - Sippor och Trillium. Finns fler sorter som gror bättre med höstsådd än att vänta för länge.
kerstin z5-6
Sant Helen ,glömde undantagen smile.gif ja med de kortlivade fröna o e som ska sås färska gör jag som du:)
tepa
Hej

Jag höstsådde perenner för två år sen. Det var fröer som kunde sås på hösten, en del av de jag sådde behöver kyla för att gro: Bitterrot, Aubrieta, Vit Purpurklätt, Vit Borstnejlika, Rosenskära, Grekisk Vädd m.m. Och de kom upp! Sådde direkt i marken, av den grekiska vädden fick jag bara två plantor, men det räcker det, för nu frösår de ju sig själva.

Hälsn Tepa
merlin68
Kallgroende perenner, träd och buskar höstsår jag liksom en del grönsaker som svartrot.
Iren
En del perenner och dillen som aldrig blir så fin som då den får "så" sig själv.
Wilmer
Ja, både det ena och det andra. Bekvämaste varianten är när jag tar en pallkrage och strör ut fröerna i olika områden, täcker och låter vara. När vårsolen kikar fram läggs fiberduk på, vattnas och så småningom finns där fina små plantor, ibland alldeles för många! Bara att ösa ur kragarna och ge bort eller plantera ut. Har inte provat grönsaker förut, men tänkte göra det i år så KANSKE de får försprång mot sniglarna, men så mycket sork som vi haft äter de väl upp det i vinter istället.
EKLO
Jag skrev i nån annan tråd (igår?) om att jag för första gången prövade höstsådd av en del grönsaker förra hösten. (sådde sallater, dill, persilja, morot, palsternacka).

Det enda som verkligen blev bra tyckte jag var palsternackorna (som jag tidigare haft svårt att lyckas med) - den längre utvecklingstiden som höstsådden gav chans till gynnade dem hos mig (som inte har lera i jorden - tror det behövs för att få riktigt bra palsternackor med vårsådd?)

de andra grodde antingen inte alls, eller också kom de vårsådda ikapp rätt fort och hela idén blev därför meningslös med dem.

men palsternackorna ska jag fortsätta med.

Dillen frösår sig numera själv, så eg. behöver jag inte så någon själv.
Wilmer
Jag ska bara prova i liten skala ser jag. Hoppas på en LUGN vår så det går att så TIDIGA grönsaker istället. Men perenner, det brukar funka fint men jag skulle vara mer noga om fröerna var dyra!
tepa
Hej

Visste inte att Dillen frösår sig själv. Vad bekvämt! Blir det inte för mycket då? Har ju aldrig odlat grönsaker, men funderar allvarligt på att så lite morötter nu i höst.

Hälsn Tepa
Katarina Odla.nu
Hej!
Kul och alltid inspirerande att att läsa svar på forumet! Det som är spännande, tycker jag, med sådder vid olika årstider är att man kan hitta sin egen rytm i trädgården. Allt måste inte hända i april/maj, som jag tyvärr tror att många har en känsla av. Hösten är en lugnare period för många av oss och vi bör dessutom se till att hålla oss utomhus så mycket och länge det bara går innan vi går halvt i ide under vintern.
Så fram för fler höst- och vintersysslor i trädgården! Vi kan ju tipsa varandra om sådana.

Naturen använder ju själv hösten till att sprida sina frön och andra processer ute i naturen så här års handlar ju också om förberedelse för nästa säsong.

Jag ska lägga ut en text om att så både grönsaker och perenner på hösten på sajten så kanske fler ger sig på att prova.

Hej så länge!
Katarina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon