Full version: ppeltrd
laura00
Nr ppletrden hade blommat upptckte jag stora samlingar av larver i "klumpar" runt om i trden. Jag plockade bort alla s fort det kom nya, och nr pplena kom var all frukt maskten och helt oanvndbar. Vad r detta och hur blir man av med det innan nsta rs skrd
Gossen Ruda
CITAT (laura00 @ 07-09-2011, 11:10) *
Nr ppletrden hade blommat upptckte jag stora samlingar av larver i "klumpar" runt om i trden. Jag plockade bort alla s fort det kom nya, och nr pplena kom var all frukt maskten och helt oanvndbar. Vad r detta och hur blir man av med det innan nsta rs skrd

pplevecklare. Den frsta tiden lever larverna i ett bospinn men sen sprider de sig ver trdet och gnager sig i den unga frukten. Den enda tgrden jag knner till r att klippa bort bospinnen och slnga dem. P sikt kan man minska angreppen men helst skall alla i omrdet gra samma sak.

Googlade lite p pplevecklare och det finns tydligen feromonfllor numera. Effektiviteten vet jag inget om, jag frsker hlla efter med avklippning.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon