Eva Swahn
Ja, det här är ju inget recept men det handlar om en krydda som vi använder mycket så här års: kanel.

På morgongröten pudrade jag med kanel, precis som jag brukar göra. Men denna gången luktade det riktigt vidrigt.

Jag hade dagen innan köpt en påse med påfyllnadskanel eftersom de inte hade KRAV-märkt kanel i jourbutiken. Men fy sjutton för den "kryddan". Jag hade alltså vant mig vid den ekologiskt odlade kanelens mjuka, bahagliga doft. Den "vanliga" kanelen, av ett vanligt förekommande märke, var frän och obehaglig till doften. Vad den smakade vet jag inte, för jag kunde inte förmå mig att äta av den.

Kan det verkligen vara så stor skillnad på kanel och kanel? eller har det råkat komma med en liten rälig bärfis i den vanliga kanelen?
nina L
Dety finns en billigare variant av kanel "Cassiakanelen".
Den äkta kanelens bark rullas från bägge hållen medan den "falska" rullar sig från ena hållet. Det är ju svårt att veta när den är mald. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det förekommer förfalskad kanel, men när man handlar av de stora välkända firmorna så brukar det väl vara äkta vara????
Cilla
Jag har också vant mig vid den mjuka, fylliga smaken av KRAV-odlad kanel. Den andra är mycket vassare och stickigare i smaken. Får man ett korn i näsan nyser man som av peppar.

Sedan finns det falsk kanel också. Jag köpte en stor påse på en marknad i Jordanien. Den kanelen duger nästan inte ens i glögg.

Cilla
Ingrid på Västkusten
Säkert cassia-bark. Den är förresten oätlig men det har Du ju konstaterat redan :-)
används med stor framgång som krydda och smaksättare i det indiska köket så bortkastad är den ju inte.

Hälsar ingrid
Virgo
hej,

En del av er har sannerligen välutvecklade smaklökar.
Mig veterligen kan ingen känna skillnaden på smaken av normalodlad kanel och Kravodlad kanel. Inte ens Cilla!

CITAT
Den kanelen duger nästan inte ens i glögg

Men du kanske blev på kanelen? tongue.gif

Däremot så kan det finnas annat än kanel i kanelpåsen, och då känner man att det inte smakar kanel.

Har köpt en massa kanelstänger på Tenneriffa och de är inte kravodlade, men smakar som kanel ska.

Jag proppar i mig en mängd kanelbullar varje år, och ännu har jag ej råkat få nån kanelbulle som smakar konstigt.
Cilla
CITAT
Mig veterligen kan ingen känna skillnaden på smaken

Säkert fler skillnader på KRAV-odlad och annan kanel än giftfriheten Wilhelm, men helt klart att den KRAV-odlade är godare och håller jämnare kvalitet! Så nu känner du till det också tongue.gif !

Ingrid, jag ska testa att använda min jordanska variant till annan matlagning än gröt mm - tack för tipset. Kan man i Indien borde man kunna lära sig också här.

Cilla
Virgo
CITAT
Säkert fler skillnader på KRAV-odlad och annan kanel än giftfriheten Wilhelm, men helt klart att den KRAV-odlade är godare och håller jämnare kvalitet! Så nu känner du till det också  !

Du har nog tittat för djupt i glögglaset Cilla. Törs slå vad med dig att du inte känner skillnaden på olika kanelsorter.
Om man tycker att det finns tjockt vatten, ja då har man inga smaksinnen kvar.! tongue.gif

Duger inte kanel att ha i glöggen och bullbaket, så undrar jag hur du kan tycka att det kan vara gott i andra maträtter.
Du har kanske köpt nåt som ser ut som kanel, men inte är kanel!
Den jordanska marknadsförsäljaren kanske sa att det var från en kamel? laugh.gif
Ina
Jag köpte en påse kanelstänger på en marknad för ett tag sedan. De dög till att ha som pynt - de hade en svag kanelliknande doft men smakade i det närmaste ingenting. Vad det var för något har jag ingen aning om och har svårt att tänka mig att det var något som används i mat överhuvudtaget. blink.gif

PS De var så smala så det gick inte att se om de krullade sig åt något håll...
Cilla
Vad gjorde vi utan din vetskap om andras doft- och smaksinnen Wilhelm!

Cilla
Virgo
Uppriktigt sagt Cilla, jag vet inte! tongue.gif wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Läste också att det finns någe som kallas för white cinnamon så nog finns det mkt på marknaden som man kan bedragas av!

Hälsar Ingrid förlorad i kryddornas värld
Anders zon III
Den kanel vi köper i Sverige är väl inte äkta? Tror det är nån annan bark impregnerad med kanelolja eller t.o.m. med syntetisk kanelsmak, läste om det i alla fall, för tio-femton år sedan. Det finns hur som helst flera arter, så det kan vara stor skillnad mellan KRAV-odlat och annat bara av den anledningen. Kanel jag köpt i Danmark, inte KRAV, var av betydligt tunnare bark och mer aromatisk.
Jag passade på att smaka en flaga under en utställning av importerade kryddväxter på Bergianska trädgården för ett år sedan eller två. MYCKET tunn bark i stora flak, rätt ljus i färgen och aromatisk, SÖT smak. Helt annorlunda än vi kan köpa i affären....
Cilla
Kanel är den näst saffran mest förfalskade kryddan, läste jag på denna intressanta sida om kanel Om kanel, biologi och historik. Kanske är den KRAV-odlade godare just för att den kontrolleras och försäljarna därför får svårt att fuska med råvaran.

Jag hade fem burkar kanel hemma:

Spice Islands:
Bark från det vintergröna kanelträdet enlikt etiketten, väljer endast den spädaste barken från träd i Saigon, där företaget skriver att världens finaste kvaliteter odlas. Företaget finns i USA, CA, och Solna.
Kanelen smakar hyfsat bra, lite beskare än den KRAV-odlade. Pudermalen.

KRAV-kanel:
Bark från kanelträdet. Etiketten är i övrigt bortskavd!
Kanelen är ljusare än de andra, fylligare utan att vara besk. Helt klart den godaste. Pudermalen.

Kryddgården:
Finmalen bark från kanelträdet.
Mycket mörk i färgen, besk och vass. Mald till damm.

Nordfalks/Santa Maria:
Från kanelträdets bark enligt etiketten. Rundare smak än ovan men inte särskilt smakrik. Grövre malen än de andra.

Kockens:
Finmalen innerbark från kanelträdet enligt etiketten. Min burk är gammal, bäst före 1999 så jämförelser blir orättvisa. Kanelen är nästan lika ljus som den KRAV-odlade.

Cilla
Virgo
CITAT
KRAV-kanel:
Bark från kanelträdet. Etiketten är i övrigt bortskavd!
Kanelen är ljusare än de andra, fylligare utan att vara besk. Helt klart den godaste. Pudermalen

Det var ju typiskt att just denna etikett är bortskavd, så att all viktig information är borta!
vilket fabrikat?
Aila
AJ,aj kan inte låta bli att, du Virgo inte ger dig inför all denna kunskap.Allt är inte äkta guld som glimmar ,du känner väl till det ordspråket smile.gif wink.gif

Alltså allt inte kanel som doftar och ser ut som kanel ,tror nog att vi kvinnor eller som du kallar oss qvinns wub.gif har bättre smaklökar absolut tongue.gif och känner skillnaden på de grova och de fina trallalaaa!!
Virgo
hej,

Jag måste ju försvara mig! Eller hur?
Varför måste ja ge mig? Ska Qvinnsen alltid ha sista ordet? Och har ni bättre smaklökar?
Vad jag påstår är att ..... inte kan känna skillnaden på kravodlat kanel och vanlig kanel. Det ska vara samma art alltså. Att det finns en massa fejkade kryddor vet jag oxå.

Förr i tiden blev ju människor avrättade om de ertappades med att blanda ut safran med nåt annat.
Tänk om samma sak skulle göras nu om kravmärkt vara visar sig inte var kravodlat? Vilket är säkert som amen i kyrkan, att sådant förekommer.

Puss på dig! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon