Lotta Kbh
05-03-2004, 11:07
Hej,
Finns det någon som har erfarenhet av att anlägga en trädgård i sand och salt luft? Vi skall börja helt från början med naturtomt som behöver avgränsas med ett vindskydd, helst ett levande sådant. Vill även kunna odla en del kryddörter och lite blommor.
På tomten finns bara tallar och strand gräs. Vi har 150m till havskanten så det blåser kraftigt stora delar av året här i syd Skåne.
Ha en bra dag,
Lotta
beträffande växligheten kan jag inte särskilt mkt men men jag skulle börja i olika rader, nåt snabbväxande närmast i lovart så andra saker sedan kan växa upp innanför.
jord
man får gräva ur sanden, fylla på med lera under som fukthållande, ca 0,5 och sedan lika mkt matjord, om man skall planera växter. Gräsmatta kräver 20 cm lera + 20 cm matjord.
Tallar och vresrosor klarar båda sand och är också vanliga som vindskydd. Se helt enkelt vad som brukar användas som vindskydd tex på Falsterbonäset. Får växterna sedan bara näring så kan de flesta växa i ren sand, ge dem bara så mycket organiskt material som möjligt.
Du borde ju ha god tillgång till tång också? Halvförmultnad tång blandat med sand borde vara dunder för både grönsaker och perenner.
Gunilla
hmm lästeom nån som hade tomt på grusås, var det här på Odla?? prblemet var väl att det jorden ogräsklipp m bara försvann in i sanden efter nåt år... så kanske bra att klä in odligen i fiberduk undertill
Lotta, du har fått fler svar i avd. Träd, buskar och häckar!
SolveigÅ
14-03-2004, 20:05
Hej!
Det växer säkert en hel del där redan nu som liksom tillhör det naturliga. Titta på det och leta efter liknande växter i plantskolorna. Olika triftsorter borde klara sig. Jag skulle använda mig av prydnadsgräs och krypmalört och i allmänhet låga växter som inte viker sig i vinden. Tänk på att den salta luften kan vara ett problem. Kolla också in vad man planterar i offentliga rum i liknande områden.
Solveig
Hej!
Är själv uppvuxen i ett liknande "sandtag". Eftersom det är extremt vattengenomsläppligt så är det viktigt att ha en välordnad gärna mekanisk bevattning. Vi hade ganska stor framgång med att odla nypotatis, jordgubbar, kryddörter, sparris mm på "friland". Problemet är bara att tallarna runtikring skickar in rötter där det vattnas och tillförs organiska ämnen.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.