Full version: Sjuk snäckböna
anira
Jag sådde snäckbönor i våras. Det blev fyra plantor och alla drabbades av någon "sjuka". En slängde jag för den var så ful, en i kruka tappade alla blad och dog, två planterade jag ute och de lever fortfarande - de ser ganska fina ut,men fick inga blommor. Inga av mina andra växter drabbades så kan det ha varit något sjukt i fröna?

anira
Snäckböna 4.jpg

Snäckböna 3.jpg

Bassam
Hej

För att jag kan hjälpa dig , du behöver svara på mina frågor först:

1 finns några insekter på blad .

2 titta på rötter om de friska eller inte om du kan lukta jord också.

3 de fläckar som jag såg på bilder kan du borta dem.

4 de blad som ramlat är de torka eller mjuka.

5 Har ni fick på området mycket kalt.

H.Bassam
anira
Det fanns inga insekter på växten.
Rötterna var friska och inget luktade konstigt.
Fläckarna gick inte att ta bort - de blev torra och tunna.
Bladen som ramlade var mjuka.
Nr fem är jag inte riktigt säker på vad du menar.

anira
Piccante
svårt att se på en bild men jag tycker de ser snigelätna ut på bladen.
anira
Nej, sniglar kan det inte vara eftersom de stog inne när fläckarna kom.

anira
varghem
har du fått vatten på bladen och sen sol??? kanske nån brännskada??
Bassam
Hej

En mosaik på unga blad vitaktig eller gulaktig fläckar spaltgolv form och rynkor växter blir svag och blad dör och ramla.

Det är Virus skadad , man behöver borta skadad växter.

H.Bassam
anira
Varghem: håller med om att det ser ut som brännskador, men jag har bara vattnat i krukan så bladen kan inte ha blivit blöta. Växten i kruka stog heller aldrig i direkt sol.

Bassam: om det är ett virus som orsakat skadorna kan det då ha funnits i fröet?

anira
Bassam
Hej

Ja, det kan kommer med frö på grund att Virus ändra ärv DNA , så i marknad nu finns många sorter som får sina former och färgen från Virus och den här sorter som får Virus kommer med nya växter som de kommer från frö eller sticklingar.

H.Bassam
varghem
anira.... klipp ner plantan till våren, är ju inte alls jättesäkert det är en virussjukdom, växer den upp fint låt den vara, blir den likadan så skulle jag kanske,kanske,kanske ge upp hoppet.
anira
Varghem: Plantan på bilden dog efter att ha tappat en massa blad. De plantor som lever sitter ute på jorden så de får dö när vintern kommer - snäckbönor är ju inte härdiga. Jag får köpa ny frön till nästa år och försöka igen.

anira
varghem
Jag har en planta kvar från förra året som är enorm i år. Fast jag var för lat för att ställa ut den så den har inte blommat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon