Så äntligen efter 4 månaders hårt arbete börjar vårt växthus äntligen bli klart. Nu återstår det endast lite små snickerier och färg men det får vänta tills nästa år då virket har torkat ut lite.
Huset är byggt på en bergknalle så det var ganska mycket jobb att få till en jämn klack att mura det hela på och på ett ställe så fanns det en stentopp som vi helt enkelt fick bygga in i plattan,så på så sätt fick vi en naturlig hylla att ställa växter på.
Sen är det murat med leca och på det syll och sen impregnerat virke. Fönstren fick jag från en granne som rev ut dem gamla,dem är från 30 talet men i många olika storlekar och höjd så det blev till att improvisera lite för att få ett jämt avslut på det hela. Så som en bonus så fick jag små luft spalter på 2 sidor som kommer att tillföra friskluft på sommaren och på vintern så ska jag plugga igen dem för att kunna behålla mina 5 plusgrader som jag vill hålla.
Här kommer några bilder som tagits under arbetets gång.
*Stintan*
07-09-2011, 16:58
Tjusigt! Kul med växthus som inte ser ut som alla andra
Chamomille
07-09-2011, 17:02
Oj så fint! Lycka till där inne
Så charmigt! Ser lite "engelskt" ut! Jättefint!!!
Tack ska ni ha
Tanken var inte att det skulle se engelskt ut,de skulle ju se asiatiskt ut! ja ja får väl göra om och göra rätt.
Så här ser det ut i förhållande till min övriga trädgård
Ha ha, ja det får aldrig vara enkelt... men jag tyckte nog träinslaget var det som gjorde att det ser "engelskt" ut. Taklutningen gör det inte egentligen. Snyggt hur som helst! Hoppas du tar det på rätt sätt;-D
Absolut inga problem.....tyckte det var ganska lustigt!
Det hela ska ju laseras i brun/svart färg till våren, samt få lite korall röda detaljer så då hoppas jag att det blir mera likt ett kinesiskt litet hus.
Det är ju kul att få göra något som inte ser ut som andras växthus,något helt eget. Och för mig är inte slutmålet att få ett växthus det roligaste utan själva planerandet och byggandet av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.