Mina 15 W-ledlampor har efter ca ett halvårs användning börjat surra något förskräckligt. Två stycken, bakom stängd bokhylledörr, men det låter i hela rummet ändå. Hur mycket låter era? Och går det på garantin?
Anja Danmark
07-09-2011, 16:40
Hvilke er det du har?
Hvis det er denne model:
[attachment=64538:gl_ledspot.jpg]
så er der en del lyd i blæseren, og det kan man ikke gøre så meget ved...
Men hvis de har været lydløse før og pludselig begynder at kunne høres, er der måske noget galt. Prøv at kontakte det sted, hvor du har købt dem og hør, hvad de siger. Hvis der er noget galt, må der jo være garanti på dem - du købte dem sidste år, ikke?
mvh
Anja
Om dom inte surrade från början så kan du förmodligen utgå från att dom inte ska surra fast det låter ju skumt att båda börjat surra samtidigt...
TomatFantasten
03-10-2011, 21:15
Elin: Jag hade också sådana, som jag köpte från Grönt Ljus. Först lät det inte särskilt mycket, och sen plötsligt en dag så var det ett jädra surrande. Jag skickade tillbaka den och fick en ny. Efter ett tag började den surra sådär FÖR mycket också. Då tröttnade jag och bytte istället ut lampan mot en sån där 15W-ledlampa utan fläkt som Grönt Ljus också säljer (om det nu var därifrån du köpte, dvs), vilket i och för sig krävde att jag sköt till pengar, eftersom de fläktlösa spottarna kostar mycket mer. (De är mycket större också, och passade inte i min tidigare armatur.). Slutsats: De där spottarnas fläktar verkar INTE hålla måttet, men jag får också erkänna att Grönt Ljus trots allt hanterade det hela bra och direkt skickade ersättningslampor utan knorr.
Dock har jag en sån där spot kvar som inte har pajjat ännu, trots ganska intensiv användning i lite mer än ett år. Det verkar alltså inte vara någon naturlag att de där 15W-spottarna bara måste gå sönder eller så.
Om jag mins rätt är de fläktkylda.
Då är det troligen lagren i fläkten som är utslitna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.