Lotta Kbh
Hej,

Finns det någon som har erfarenhet av att anlägga en trädgård i sand och salt luft? Vi skall börja helt från början med naturtomt som behöver avgränsas med ett vindskydd, helst ett levande sådant. Vill även kunna odla en del kryddörter och lite blommor.
På tomten finns bara tallar och strand gräs. Vi har 150m till havskanten så det blåser kraftigt stora delar av året här i syd Skåne.

Ha en bra dag,
Lotta wink.gif
Betty
Läs den här tråden, den är full av intressanta inlägg om odling i "saltstänkt klimat". smile.gif Odlingsvärt i sandjord
Varför inte ta en funderare på odling i upphöjda bäddar, som pallkragar och liknande för blommorna och kryddorna...
Louise i Göteborg
Hej och grattis till den nya trägården.

Min första tanke om detta är vresrosor. Binder jorden bra, skapar täta buskage och tål salt. Dessutom är de vackra, doftar och ger fina nypon.

Nackdelen är att dom tar plats. En friväxande vresroshäck kan bli flera meter bred.

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Vresrosor, nyponrosor, saltbuske, havtorn och liknande borde gå bra.
Ingo
Ginst, tamarisk..? Vet inte riktigt hur det är med salttåligheten...
Unn
Hrmmm...känner redan att det här inte blir mycket till svar, men kanske hjälpsamma forumister kan rycka ut...Hallå forum; vad heter den där rätt trendiga trädgårdsskaparen som dog för några år sedan som bl.a. skrev en bok om sin trädgård på engelska salta och blåsiga och sandiga kusten,, den med ett kärnkraftverk i fonden,,,nån måste väl komma i håg, eller?
Jag minns tyvärr inte.

Bra tips va? Unn wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Derek Jarman.

Kom även på att strandkål borde gå utmärkt att odla, den växten gillar jag, god att äta och blommorna blir fina också.
Lotta Kbh
Tack för alla svar!
Väntar på att den värsta frosten skall försvinna så att vi kan börja röja. Jag skall kolla tråden och boken. Sitter med en ritning just nu och drömmer om sommaren. Vilka buskar kan man blanda med vresrosorna om häcken inte kan vara bred i vissa passager?

MVH
Lotta
Unn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-03-2004, 08:34)
Derek Jarman.

Visste väl det smile.gif Undras vad boken heter?
Sen har ju jag ett litet trevligt semestertips: åk runt i byarna längs skånska kusten och glo in i trädgårdarna +fråga om växter ifall det faller sig så,
(tänker inte göra semesterreklam här, men....
rolleyes.gif )... Mölle och Arild... smile.gif

Gyllenlack är oxå en gammal trevlig en i det klimatet/ Unn
Hannele
Derek Jarmans trädgård wub.gif
Riktigt sååå enkelt är det inte.
Han gjorde gropar i sanden och fyllde på med jord.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon