Sara Li
07-09-2011, 17:55
Har en vinbärsbuske och en krusbärsbuske i varsin stor kruka, sen förra sommaren. första sommaren kom inte ett enda bär. Jag tänkte att det var för att vi köpte och planterade dem så sent. Nu i sommar kom inte heller ett endaste litet bär. Då insåg jag att jag inte gett någon näring alls *skäms* (Ja, jag är NYBÖRJARE).
Så, hur ska jag tänka nu? Ska jag ge nån sorts näring (vadå i så fall?) INNAN vintern, så de liksom får lite hopp om livet, eller ska jag vänta till i vår? När och vad ska jag ge sen?
Nåt annat bra tips att tänka på?
Tack på förhand alla ni med kunskap och erfarenhet! :-)
*Stintan*
07-09-2011, 18:24
På vintern vilar buskarna och behöver ingen extra gödning så vänta till våren. Det borde räcka om du blandar ner lite kopåpåse. Dom är väl inte så stora ännu kan jag tro.
Hej
De behöver några år för att de ger frukt plus om jorden har mycket kväv , växter gör mycket grönskar och försent frukt och blir växter känsliga till insekter o sjukdom.
H.Bassam
ingrids
08-09-2011, 07:50
Jag funderar på en sak - kan det vara så att pollinerande insekter haft svårt att hitta dina buskar? Hur mycket surrar det helt enkelt. Ibland har man getingfällor och så på altaner och balkonger och då får man ju färre pollinerare. Eller så är det halft inglasat och blommar tidigt i förhållande till naturen.
Sara Li
25-09-2011, 11:31
Tack för svaren! Då låter jag dem stå nu, utan något särskilt. Lindar in krukorna till vintern, tänkte jag.
Balkongen är inte inglasad. Och växterna är rätt stora redan.
Vad ska jag ge för näring i vår? Och när ska jag börja med det?
Intressant tanke med pollineringen, ska fundera på mer blommor som drar till sig insekter?
Det blir spännande nästa sommar! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.