Full version: Fruktpektin?
Gossen Ruda
Får man ställa en normal fråga här? Sista blåbärssyltkoket blev som det första, alldeles för löst. Då använde jag potatismjöl efter ett tips och det blev fastare men tog lite smak. Nu har jag inhandlat 1 st flaska pektin och skall testa med. Enligt receptet på flaskan skall man använda en hel flaska till 1 kg men jag har 2 kg. vad tror sakkunskapen? Det märkliga är att förra koket blev perfekt och då gjorde jag precis samma som sista gången. vad händer om det blir något överdoserat?
ingrid fuxwall
Potatismjöl skulle jag inte testa.
Pektin använder jag mig ofta av men har aldrig märkt av överdosering, år som dessa med mycket vatten blir bär lätt svåra att få fast sylt av. Mitt lekmanna tips är att överdosera eller så kan du koka upp och blir inte sylten som du vill, skaffa hem mer pektin och koka om den - så gör jag ofta
Gossen Ruda
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-09-2011, 21:24) *
Potatismjöl skulle jag inte testa.
Pektin använder jag mig ofta av men har aldrig märkt av överdosering, år som dessa med mycket vatten blir bär lätt svåra att få fast sylt av. Mitt lekmanna tips är att överdosera eller så kan du koka upp och blir inte sylten som du vill, skaffa hem mer pektin och koka om den - så gör jag ofta

Okidoki. Nu är det inte årets bär utan frysta från tidigare år.
Wilmer
Kan det bli fel på pektinet? Hade klar överdosering sist jag kokade Plumbutter, men det blev rinnande resultat ändå. Pektinet i flaskan var väldigt rinnande vilket det inte brukar vara.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har använt pektin många gånger.

Använde du samma frukt bägge gånger?
ingrids
Om det är mycket "soggiga" bär kan du vinna på att tillsätta lite tärnade äpplen i koket. Innehåller pektin och kan bidra till stadga. Vill minnas att mor gjorde så med hallonsylt.
malcolm
Det är väl bara lingon i stort sett där man inte behöver tillsätta extra pektin.
andersen
Gossen Ruda, gå ut och plocka vildäpplen och blanda in i syltkoket, dom är rika på pektin.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 08-09-2011, 19:58) *
Gossen Ruda, gå ut och plocka vildäpplen och blanda in i syltkoket, dom är rika på pektin.

Blåbärssylt med äpplesmak. Tror inte det. biggrin.gif Jag har fö kokkat om sylten nu med pektinet. Ingen succé än så länge men burkarna får stå ett tag. Det kan vara för lite syra också, fastheten är en historia mellan socker, pektin och syra.
ingrids
Om du tycker äpple verkar äckligt, testa med en skvätt citron eller limesaft - pektin och syra i ett.
Gossen Ruda
CITAT (ingrids @ 08-09-2011, 21:01) *
Om du tycker äpple verkar äckligt, testa med en skvätt citron eller limesaft - pektin och syra i ett.

Inte äckligt direkt men blåbär skall smaka blåbär. biggrin.gif Det finns citronsyra på påse.
Wilmer
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-09-2011, 21:37) *
Jag har använt pektin många gånger.

Använde du samma frukt bägge gånger?

Nja, inte från samma träd. Nu har jag kokat med syltsocker, inte ens så mycket som det borde varit och det stelnade. Samma plommon som de som inte stelnade, men från frysen. Får väl använda syltsocker i fortsättningen eller se till så att jag köper flaskor som det är segt innehåll i..
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 08-09-2011, 23:11) *
Nja, inte från samma träd. Nu har jag kokat med syltsocker, inte ens så mycket som det borde varit och det stelnade. Samma plommon som de som inte stelnade, men från frysen. Får väl använda syltsocker i fortsättningen eller se till så att jag köper flaskor som det är segt innehåll i..

Syltsocker är suveränt! tummenupp.gif Jag har aldrig misslyckats med det.
Wilmer
Nej, inte jag heller de få gånger jag använt det, men det innehåller ju är det natriumbensonat som det annars är så noga att man inte kokar utan rör i sist, nu måste man koka det med sockret ibland länge- det undrar jag över och därför har jag knappt använt det förutom när någon (mamma tex) köpt fel rolleyes.gif
Lena i Torslanda
Syltsocker innehåller inte natriumbensoat utan kaliumsorbat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder alltid syltsocker, har alltid gjort så
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2011, 09:24) *
Jag använder alltid syltsocker, har alltid gjort så

Gjorde du aldrig sylt före 1997?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon