Vad som har gått snett i år?
Precis varenda en av mina blomkål beteer sig likadant.
Inga huvud alls.
Kanske 30 tal finns i en kåltunnel tillsammans med vitkålen.
Vitkålen är fina.
Några har jag även utanför tunneln, men inga huvud där heller.
De enda blomkålen jag har fått i år var tidigt våras, då vi skördade några tidiga,
extra växthusodlade huvud redan i mitten av juni.
Hej,
jag har inte varit med om detta, men jag har odlat en del kål, och också blomkål. Min erfarenhet är att vitkålen är mkt lättare att få till, blomkålen är kinkigare både med jord näring och vatten, tycker jag. Jag tänker högt: Kan det vara för mkt kvävegödsling - blad gynnas på bekostning av blommor/frukt? Kan det ha varit på tok för torrt en tid?
Hoppas ngn annan kan svara bättre, det är så trist när något inte funkar - men skönt att vitkålen blev bra!
Hej
Kål kan inte forma huvud på grund av hög temperaturen så du ska fram tiden fråga efter sort som de är tåliga mot hög temperaturen.
H.Bassam
Det har ju inte varit hypervarmt under denna sommaren förutom i våras och efter midsommar.
Det var säkert då den skulle börja förbereda sig att blomma, men värmen blev för mycket.
Gräsklipp kör jag på våren, blomkålen fick sin täcke vid planteringen , men jag är rätt säker
att den inte fick något extra för jag har inte orkat lyfta tunneln alls, när det har vuxit bra där under ändå
och jag har inte haft mycket ogräs heller.
Jag ska vara lite observant på sorten nästa år och ha kanske två olika för säkerhets skull.
sara i landet
08-09-2011, 21:07
Jag var lika uppgiven som du. Men idag när jag lyfte på fiberduken fick jag se att det blivit 3st blomkålshuvuden och de var där absolut inte för två veckor sen! Förra veckan brydde jag mig inte om att titta, trodde inte att det skulle bli några. Jag hade ett huvud klart förra veckan men när jag skulle skörda det hade det börjat ruttna av allt regnande! Nu fick jag tre i alla fall, hoppas på fler ändå.
Hej
Det är onaturliga att blir kål utan huvud eller med små huvud , det beror på varme och sort , som jag sa att finns sorter mera känsla av andra .
H. bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.