susanne-79
08-09-2011, 16:34
Har fått höra att mina döende äppelträd lider av kräfta. Jag ska plantera ett nytt strax och undrar om det finns risk för smitta när de gamla sjuka träden står nära den nya platsen jag har utsett.
Det finns fortfarande liv i de sjuka träden och de kan nog producera frukt några år till så jag vill inte ta ner dem i onödan. Hade egentligen en önskan om att ympa in en kvist från de gamla sorterna på mitt nya träd men det kanske är som att skriva det nya trädets dödsdom?
Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
08-09-2011, 17:00
Ja det smittar. Välj en sort som har god motståndskraft när du köper nytt träd + plantera trädet med god dränering gärna lite upphöjt som på en kulle. Troligtvis finns smittan i området fruktträdskräfta går ju även på andra lövträd så att helt låta bli att plantera behöver man inte göra. Att ta en ymp och sätta in i nya trädet låter dock inte som en god ide eftersom kräftan finns inne i trädet. Andra åtgärder du kan göra för att minska smittan är att bara beskära de gamla träden under JAS och det ska vara varm och torr väderlek vid beskärningen och se till att göra rent beskärningsredskapen efter beskärningen.
Till Åsas inlägg vill jag bara tillägga att äldre träd kan leva mycket länge med kräfta, ha fortsatt prydnad och ge frukt under många år. Unga träd som får det däremot brukar inte ha så lång framtid, när kräftan angriper stammen ringbarkas trädet och dör.
En mycket kräft-okänslig äppelsort är Filippa. Följ Åsas råd vid planteringen så har du god chans att hålla det kräftfritt också om du behåller de gamla träden.
Utöver detta: Betrakta kräftan som din beskärare - den tar grenar då och då. Skär lite eller inte alls i dina äldre träd, så minskar du dessutom smittrisken för de övriga något.
Gossen Ruda
09-09-2011, 06:45
Är det säkerställt att smittan kan sprida sig med verktyg? Normalt sprider sig svampar bara via sporer men den spridningen är så välfungerande att jag funderar på hur man skall skilja på smittan.
Bra fråga. Och svaret är ja, kräftan är systemisk, finns i hela växten, och smittar därmed genom verktyg också. Men jag kan inte svara på vad exakt på verktygen som är bärare av smittan. (Din fråga väcker dock nyfikenheten och jag kommer att ta reda på det så snart jag får tillfälle.)
Mellan varje träd bör verktygen, sekatör och såg, doppas i kokande vatten eller rengöras med t-sprit.
Åsa, mälardalen zon 2
12-09-2011, 07:05
Svampar brukar även kunna sprida sig med konidier. Vet inte riktigt hur det är med kräftan.
susanne-79
12-09-2011, 20:25
Tack för all kunskap ni förmedlar! Detta forum är ju verkligen en guldgruva!
Hade tänkt att mitt nya träd skulle vara av sorterna Aroma eller möjligtvis Åkerö... Vad tror ni om motståndskraften hos dem? Några bättre förslag?
Hej
De kommer tillbaka på ( ascospore ) , de flyttar till andra växter på vind , men de behöver , ascospore
kan inte växer utan vatten.
H.Bassam
susanne-79
12-09-2011, 20:36
Förlåt, fler förslag än det jag redan fått - Filippa. Känns som ett lockande alternativ till mina egna idéer men är ändå nyfiken på fler förslag.
Någon som har erfarenheter av Filippa? Vill gärna ha ett ganska stort träd fast inte helt enormt förstås för tomten är liten -250 m2.
Gossen Ruda
12-09-2011, 20:50
Vid min sommarstuga har jag planterat ett Aroma och ett Gyllenkroks astrakan och det finns några vildaplar i grannskapet. Vildaplarna har jag börjat plocka bort pga kräfta. Astrakanen är en enda stor kräftsvulst, den åker snart. Aroman är ännu inte angripen så det tycks vara ett bra val.
Jan af Lisö
13-09-2011, 08:45
Filippa är ju pappa (=pollengivare) till Aroma.
Aroma är jättegott, men då föreslår jag den röda varianten som heter Amorosa, otroligt vackra röda äpplen som lyser i denna årstid.
Enligt boken "100 älskade äpplen" står Oberländer (ett vinteräpple) väl emot kräfta.
Läs gärna denna artikel, du kanske hittar några sorter som passar:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbru...04/JIN04-04.PDF
Filippa är det säkraste kortet jag känner till, men Aroma och Amorosa är också bra och nyare Fredrik och Fredrika sägs vara starka de med. I forumen på www.svepom.com har jag och några till lagt in listor någonstans på känsliga, ganska känsliga och ganska motståndskraftiga och mycket motståndskraftiga sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.