|
Full version: Godis-nostalgi
Eva i Skåne
08-09-2011, 17:52
Oj, vad det finns mycket att minnas från barndomens godispåsar och godisskålarna när det var kalas! Som gottegris kan jag drägla över många minnen! 5 öre kostade de mesta smågodis i början av 60-talet. Hade man fått en krona var det ett nöje att stå där i konditoriet eller kiosken och peka: en salt piaster, en syrlig, en sockerbit, en rivalkola, ett riff (salt tuggummi), ett tefat osv När det var kalas handlades det några sorters godis som hälldes upp i var sin skål och kanske en chokladask, men man fick bara ta en godisbit av varje sort och chokladasken skickades runt och man tog en bit. Inte som idag när man kan hälla upp en stor påse blandat lösgodis i en stor skål och en chokladask kanske töms (åtminstone på de bästa bitarna) Det fanns även 1-öresgodis som vi gick från skolan till en tobaksaffär och handlade. Kaninlortar för 50 öre sa man och den uttråkade tobakshandlaren svarade varje gång att det inte hette kaninlortar. (idag har jag sett salt hagel, minns inte om det hette så då också) Lite senare på 60-talet när vi åkte till sommarstugan på helgerna köpte mina föräldrar godis med till familjen. Redan då hade mängden ökat en del. Det köptes ofta två Marabouchoklad (100g tänkte jag först, men så stora blev dom inte förrän senare, jag tror bara dom vägde 60g), ett ljust som mamma och min lillebror delade och ett mörkt som min pappa och jag delade. Sen kunde det även finnas en påse med något annat, gelehallon, sega råttor eller kanske punchpraliner. Dessa räknades noga och alla skulle få lika många. Blev det ojämnt fick pappa det som var för mycket och fattades det en bit var det mamma som fick avstå från en bit. Glass kunde det serveras till efterrätt på söndagarna, ½liter som delas jämt i fyra delar. Hade man otur hade den legat länge i affären och kanterna smakade papp. 35öre kostade en glass med vanilj- eller päronsmak utan chokladdopp. Någon tillverkare hade runda glasspinnar som bara kostade 25öre.
Chamomille
08-09-2011, 18:06
5-öreskolor (hallon) hubbabubba, äggtoddy (äggula och socker), glass i stora lass, kanelbullar...
skånepåg
08-09-2011, 18:09
De där tefaten med surt pulver i var mina favoriter och hubbabubba Men även de där flaskorna som var så dunder sura, vill ha de igen
*Stintan*
08-09-2011, 18:28
tjong, rosa brusgrisar, 2-öres Ako-mint (stor som en ½ 5-öres), tomtebrus, 10-öres toy, dixie-kola, 25-öres päronpinne...
Anki på Öland
08-09-2011, 19:09
1-öres bilar.......5-öres salta och syrliga remmar, prickar och bananer.... 50-öres puckstång...
Eva i Skåne
08-09-2011, 19:24
puckstång hette glassarna, tack Anki. Men jag minns när de var billigare än 50 öre
ninnisky
08-09-2011, 19:44
CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2011, 18:24)  puckstång hette glassarna, tack Anki. Men jag minns när de var billigare än 50 öre  kommer ihåg ner de kostade 30 öre
Hej
Idag åt jag en sorts chokladkaka, som jag älskade som barn, faktiskt. Det var på sjuttitalet. Den har rosa papper och heter "Fami", mörkt chokladöverdrag och mjuk hääärlig nougat inuti, lite krispig. Vet inte vilket företag som tillverkat den, kanske Fazer...? Lustigt att denna tråd kom upp just idag! Fami har varit försvunnen från butikshyllorna i många år, men jag såg den igen i våras! Jag måste köpa den då. Och så idag...
Hälsn Tepa
Eva i Skåne
08-09-2011, 19:51
CITAT (ninnisky @ 08-09-2011, 20:44)  kommer ihåg ner de kostade 30 öre  Här avslöjar vi våra åldrar, tror jag  Det finns nog inte så "enkla" glassar idag, men jag undrar vad de skulle kosta. Undrar om en tia skulle räcka?
Nöt-creme var jag förtjust i. Tror det finns än idag. Non-stop likaså.
Kommer ihåg tablettaskarna för 25 öre när man gick på Bio ! Trixi Salta Katten,Tutti Frutti ,Pix och Viol :)Minns att alla skulle till Kiosken på Frukostrasten på 60-talet för att köpa Tomteklubbor dom kostade 50 öre och varade hela Frukostrasten  kommer också ihåg de superlånga lakritrsremarna kola lakrits och hallon . När jag var barn typ 2-4 år och min Morfar var ute och reste så köppte han "Franska Päron"eller engelska lakritskolor dom var svarta med en massa olika mönster och färger  Min lille morfar hade alltid godis med hem till mig efter sina resor på 50-talet och eftersom han alltid kom hem så sent och jag sov då så låg godiset på mitt nattygsbord på morgonen
Jag kommer så väl ihåg när min pappa kom cyklande efter arbetsdagens slut, gav mig en slant och bad mig cykla till Göstas (handlar´n) och köpa en kvällstidning, en öl och resten fick jag själv göra vad jag ville med = köpa godis.
Kommer inte ihåg om det var en tvåkrona eller femkrona (för det kan väl inte ha varit en enkrona ??), men det blev några godisbitar iaf. Detta var 1968-69.
Favoritgodiset var violtabletter (fastnade otroligt hårt i tänderna !) samt "surisar", ngt slags hård karamell som var rent bedövande sur. Man fick, om man åt många, riktiga blåsor i gommen ! Skumbananer var inte helt fel heller ... Och snusklubbor, mums ! Fast det är nog senare, på 70-talet nångång ...
Snusklubbor, blää. Fast jag har aldrig smakat såna, men tanken på snus...? Citronbomber, det kallade vi dom där surisarna, man fick faktiskt riktigt ont i gommen om man åt många.
Hälsn Tepa
Var det på 60-talet var det tvåkronor ;)men dom var inte så jättevanliga dom heller .Kommér ihåg när jag gick i fyran då gick vi till ICA handlaren Segerström och köppte ettöres blandat !kan ni förstå att han höll på att få ett bryt då när 40 ungar kommer in och vill ha ettöres för en krona  Till slut vägde han upp ettöres för en "spänn" och man kunde välja på bara salta eller frukt eller blandat salt och frukt !kan tala om att han blev mycket lugnare efter den uppfiningen  Tänker på när man fick en krona och stog i Kiosken och skulle ha en sån och en sån nä föresten två sådana osv vilket tålamod de hadde då :)ja inte var det lätt att få tag i en krona eftersom mor min var Tandsköterska
Piccante
08-09-2011, 20:55
Hubba bubba med colasmak var min favorit och klassiska Toy med mintsmak som inte säljs mer.
Tomteklubborna.....mums!!! Tefaten var poppis med!
Men sen minns jag nåt annat...som ett papprör ca 10cm högt vidden var kanske som en femtioöring och med ett lakritssugrör i och så sög man upp salmiakpulver...nån som minns vad de hette??
Tomteklubbor - ack så gott, tio-öres kola och så salta piastrar, salta skruvar, salta grodor, tefat  , sockerbitar, en liten påse jordnötter för 25 öre, KP hette dom kanske, och japansk knäck. Alla barndomssmaker och känslan av en jättepåse för en krona. Det fanns något som hette Bronzol oxå, ett metallrör med karameller - visst hette det väl så.
Biggan_
08-09-2011, 21:04
Åhhhh! Vilken nostalgi! Känner igen det mesta! Päronpinnen var ju så god! Tror den kostade 30 öre. Toy med tre bitar för 10 öre. Plåtröret med Bronzol, kommer inte ihåg priset, men smaken! Tablettaskarna för 25 öre som motti räknade upp och zigzag och salmiak. Ettöres kaninlortar och tvåöreskolor. Kaninlortarna trädde vi upp som halsband.
Monarda
08-09-2011, 21:07
Vi hade en kiosk i byn som man klev in i när man skulle handla och jag minns hur det doftade där inne, en salig, härlig blandning av godis. Jag har också upplevt "1-örestiden", Ahlgrens bilar köpte vi i för 1 öre stycket. 5-öres kolorna hette Dixie och Rival och små tuggummin med lite salt smak som hette Riff. Min lekkamrat hade en morbror som jobbade på Slotts och när han kom på besök på sommaren hade han med sig en kartong med Festis som var något helt nytt. Vi kände oss som kungar när vi fick smaka.
Päronpinne - ja visst, nu kommer jag ihåg smaken  .
Fransk Nogat !50 öre halva var vit halva rosa och så var det ju naturligtvis nötter i :)Lakritsrullarna då 25 öre med en fruktkula i mitten :)Vi hade en bagare i Vaggeryd som hette Jenssen (dansk bagare) han gjorde världens godaste knäcklubbr på en pinner 25 öre styck !En kokosbulle då !20 öre och dom var STORA ine som de där förkrympta vi ser på Matmarknaderna i dag och superfärska var de också
Biggan_
08-09-2011, 21:14
Vi köpte något brunt knäckaktigt socker i hårda bitar, men jag kan inte komma på vad det hette!
mamamaggan
08-09-2011, 21:20
Kandisocker kanske Biggan ? Eller bröstsocker , som en stor klump av socker fastsatt på ett snöre .
Violtabletter var en av mina favoriter annars var det Dixiekola som gällde.
Den riktigt stora favoriten var en ischokladpralin som jag ofta fick på torsdagarna när pappa fått lön. Då gick vi in i fruktaffären och köpte en sådan pralin. Den låg i en brun pappersform som var kankse som en femkrona i storlek.
Den var snyggt spritsad , kan fortfarande se den. Kostade 25 öre vilket var mycket på den tiden.
Biggan_
08-09-2011, 21:25
CITAT (mamamaggan @ 08-09-2011, 22:20)  Kandisocker kanske Biggan ? Eller bröstsocker , som en stor klump av socker fastsatt på ett snöre . Bröstsocker hette det ja. Men inte på snöre, utan i lösa bitar i pappersstrut.
Hmmm... känns nästan som att jag är ett decennie yngre men jag blandar mig in i leken ändå! På 80-talet fanns det en klubba som hette Devil någonting, en lakritsklubba med plippar va riktigt salta stänk. Åhhh vad god den var. Ofta var det bara en som köpte och sdanvar vi flera tjejer som satt och sa "får jag smaaaakaaa?" oxh sedna gick klubban laget runt. Ingen bacillskräck, där inte!  Men den klubban skulle jag gärna vilja ha igen!
Eva i Skåne
08-09-2011, 22:10
En gång hade jag en hel femma. Jag var sjuk och min lillebror skulle handla en bok till mig. Minns inte vad Wahlströms flickböcker kostade, men det var säkert en sån jag skulle ha. Sen skulle jag ha en skrivbok av den typ man hade i skolan på den tiden. För det som blev över skulle han köpa ettöresgodis. Skrivboken kostade 30 öre, boken jag ville ha var slut och lillebror var inte så stor och klok utan följde beställningen. Ettöres för resten  Vi kan fortfarande skratta åt detta när vi kommer att prata om det.
Biggan_
08-09-2011, 22:17
CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2011, 23:10)  En gång hade jag en hel femma. Jag var sjuk och min lillebror skulle handla en bok till mig. Minns inte vad Wahlströms flickböcker kostade, men det var säkert en sån jag skulle ha. Sen skulle jag ha en skrivbok av den typ man hade i skolan på den tiden. För det som blev över skulle han köpa ettöresgodis. Skrivboken kostade 30 öre, boken jag ville ha var slut och lillebror var inte så stor och klok utan följde beställningen. Ettöres för resten Vi kan fortfarande skratta åt detta när vi kommer att prata om det. Hoppas att du bjöd på honom!
Biggan_
08-09-2011, 22:28
Fler nostalgiminnen! Lakritscigaretter o lakritspipor. Rigichoklad och Nickelstänger.
När jag gick i tredje klass, 1968, hade jag tre kronor i veckopeng. Det räckte till matiné och en Kalle Anka. Eftersom jag var minst i familjen, kunde jag alltid tigga till mig extrapengar. Några år tidigare hade faktiskt EPA halvöreskolor. De var pyttesmå och smakade inget vidare.
När min ogifte onkel kom på söndagsmiddag, hade han alltid med sig en påse Twist eller en burk med Quality Street.
Om det var torka på allt, kunde man blanda havregryn, socker och vatten i ett glas. Härligt! Det la sig som en sten i magen.
Man kunde köpa lakritsrot på apoteket. Den kunde man gnaga på länge.
Favoritglassen var Cassatapinne. (Gräddglass med körsbär, överdragen med mörk choklad.
Nitlotten var om man fick en ask viol-tabletter. Men de åts upp ändå.
Och de här kola/karamellerna....vitt papper med en röd häst på (tror jag det var) höljet på karamellen var mint och sen var det kola inuti...vad hette de??
*Stintan*
08-09-2011, 23:00
CAP, den blå plåtburken med guldornament, vars innehåll av blandade karameller man mutades med ibland.
På slutet av femtiotalet början på 60-talet var det två bröder som hade en Herrekepering och en livsmedelsaffär ,på andra sidan gatan hade de höns och kaninner :)dit åkte vi och köppte Kandisocker i klumpar på tråd, 50 öre för en liten klump och en krona för en jätteklump ,men eftersom min kompis och jag hjälpte till att mata kanninerna så fick vi rabbat  Är det ingen som kommer ihåg de där supergoda Tomteklubborna som smakade kola ? Komm på just de här blåa Elefantern också som kostade 5 öre och de supersuta tefaten med surt i,för att inte tala om Cowboysnuset :)som man köppte i små plastdosor saltsött typ.Och ingen har väl glömr BUGG tuggumi som man kunde blåsa jättebubblor med :)vilken godisgris jag var då  ändå mor var Tandsköterska ,måste varit ett dilemma för henne
Piccante
08-09-2011, 23:46
CITAT (Biggan_ @ 08-09-2011, 23:28)  Fler nostalgiminnen! Lakritscigaretter o lakritspipor. Rigichoklad och Nickelstänger. Lakritspipor finns tack o lov ännu. Rigi choklad fick jag när jag var liten, tro de kostade 4,50kr eller nåt sista åren de fanns. Har inte sett dom på länge nu. Nickel har jag för mig fanns i två smaker? Har också barndomsminnen av dom.
Fanns en Nickel med fruktsmak och en blandad med polka och lakrits kostade 50 öre på 60-talet.någon som kommer i håg "Strong" en rulle med minttabletter ?fanns alltid på Biografen :)Salmiak en tabbletask med små svarta fyrkanter !dom brukade pojkarna kasta på flickorna på BION  kärlekshandling kanske ?
Piccante
08-09-2011, 23:57
CITAT (Motti @ 09-09-2011, 00:52)  Fanns en Nickel med fruktsmak och en blandad med polka och lakrits kostade 50 öre på 60-talet.någon som kommer i håg "Strong" en rulle med minttabletter ?fanns alltid på Biografen :)Salmiak en tabbletask med små svarta fyrkanter !dom brukade pojkarna kasta på flickorna på BION  kärlekshandling kanske ? Strong köper jag fortfarande fast som halstablett och inte som godis.
FINNS DOM ÄN måste kolla då  man kan ju få en sådan där De sa veye eller vad det heter :)fast en lakritspipa skullle inte sitta fel nu  men mest suktar jag efter en Tomteklubba
CITAT (Motti @ 09-09-2011, 01:33)  ... men mest suktar jag efter en Tomteklubba  Hallå, här kan du kan köpa 100-pack !! http://fagerstroms.se/?page=33
skånepåg
09-09-2011, 01:36
Råka somna lite men kom tänka på de klubborna med tuggumi i, blev sugen på en chupa chupa klubba, de har såna i arabaffären en kilometer bort, klubbor är rätt rogivande att leka med smaska på
Monica M zon 4
09-09-2011, 05:05
Kolorna Mjölkkyss och Negerkyss. Nickel. Tefaten med det sura innehållet.
Chamomille
09-09-2011, 05:31
Päronsplitt med tillhörande tatueringar [attachment=64585:GB_1977.jpg]
Chamomille
09-09-2011, 05:36
CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2011, 23:10)  En gång hade jag en hel femma. Jag var sjuk och min lillebror skulle handla en bok till mig. Minns inte vad Wahlströms flickböcker kostade, men det var säkert en sån jag skulle ha. Sen skulle jag ha en skrivbok av den typ man hade i skolan på den tiden. För det som blev över skulle han köpa ettöresgodis. Skrivboken kostade 30 öre, boken jag ville ha var slut och lillebror var inte så stor och klok utan följde beställningen. Ettöres för resten  Vi kan fortfarande skratta åt detta när vi kommer att prata om det.  470 godisar...
Ha ha ha, Monika M zon 4, enligt din medlemsprofil är du tio år. Vad minns du av din barndoms godis...? Du har väl skrivit fel födelseår?
Hälsn Tepa
Några favoritgodisar var Dixie- och Rivalkolor och Dumle-klubba.
Anki på Öland
09-09-2011, 07:34
Minns dom som hette Iglo (på planschen) Från början tror jag dom kostade 75 öre och fanns i hallon och coca cola. Om man var 2 köpte man en och delade
malcolm
09-09-2011, 08:13
CITAT (Motti @ 08-09-2011, 22:10)  Fransk Nogat !50 öre halva var vit halva rosa och så var det ju naturligtvis nötter i  Minns också denna nougat men inte att det var nötter i, har frågat efter denna på senare tid men då får man choklad och det är ju inte det jag vill ha. CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2011, 08:34)  Minns dom som hette Iglo (på planschen) Från början tror jag dom kostade 75 öre och fanns i hallon och coca cola. Om man var 2 köpte man en och delade  Mmmmm... kan fortdarande längta efter igloo apelsin men det var den smaken som försvann först men Trollhätteglass hade en kopia av denna någon gång på 80-talet men den fanns bara en sommar.
Anki på Öland
09-09-2011, 12:11
CITAT (malcolm @ 09-09-2011, 09:13)  ......... kan fortdarande längta efter igloo apelsin men det var den smaken som försvann först ........... Just det, den glömde jag bort för den brukade jag aldrig köpa....
CITAT (Motti @ 09-09-2011, 01:33)  FINNS DOM ÄN måste kolla då  man kan ju få en sådan där De sa veye eller vad det heter :)fast en lakritspipa skullle inte sitta fel nu  men mest suktar jag efter en Tomteklubba  Tomteklubbor såg jag på Skansen i påskas.
Eva i Skåne
09-09-2011, 12:54
Roligt att läsa vad ni andra minns. En del godis kommer tillbaka i många inlägg men det som vinner är nog tomteklubbor. Jag som trodde att jag var gottegrisen framför alla andra vet icke vad tomteklubbor är. Jag har googlat och tittat på bilder, men kan ändå inte minnas. Högst märkligt Kanske för att jag i första hand valde choklad redan på den tiden...
Tomteklubban som jag minns var 'ekonomisk' - stor och tjock och varade länge - blev man less la man den ifrån sig och tog upp sugandet när man ville ha den där mjuka kolasmaken i munnen igen. Iglo förknippar jag mest med att den rann och man blev kladdig av saften, och i värsta fall lossnade den från pinnen och föll i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|