Full version: Perforerad basilika
imjoh
Någon eller något har perforerat nästan alla basilikablad i växthuset, hittar inget som skulle kunna ha gjort det, kan inte förstå vad det kan vara, någon dom har ett tips. Det blir ingen basilikaskörd till frysen i år, vill ju äta den själv.
Kalla
Min basilika har blivit uppäten av sniglar. Det började med lite småhål i bladen och sedan stod bara stjälkarna kvar, ledsna och ynkliga -cry-.gif

Har du kollat efter snigelspår?
imjoh
Sniglar är det inte, kollar varje dag och det finns inga spår, ser mer ut som om någon har stuckit flera hål i varje blad utom de små som kommer i topparna, så fort de har vuxit till sig lite blir det hål i.
Jultorpet
Larver av grönsaksfly?
I början när de är små gör dom bara små hål och de är bra på att inte synas dagtid.
Fågelvägen
Tvestjärtar? Det verkar finnas ovanligt mycket av dem i år.
imjoh
Grösaksfly har jag inte hört om men jag ska gå ut med ficklampa och se om det syns något ikväll, tvestjärtar har jag inte sett några och jag har letat noga efter något som det skulle kunna vara.
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsaksfly tror jag med skaka på plantorna och se om nån larv trillar ner, hittar du en finns det troligtvis fler. De har mycket bra kamoflage så¨de brukar vara svåra att se då de sitter på plantan.
imjoh
Har letat med och utan lampa och skakat utan hitta något men när jag kom ut i förrgår så var hela växthuset fullt av små små vita flugor, kanske det som kallas vita flygare. Det måste varit de som har ställt till det men har inte kunna upptäcka de tidigare.
Åsa, mälardalen zon 2
Vita flygare har inga tuggande mundelar så nej de är inte skyldiga till att göra hål i bladen
imjoh
Dottern kanske fick napp i dag, vi har hjälpts åt, fyra ögon ser mer än två, hon såg något som liknade en liten brun skalbagge ca tre mm lång, den sprang över ett blad men hon fick inte fångat den, bara försvann. Såg en liten hög som skulle kunna vara exkrementer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon