tepa
Hej

Hjälp! Ormroten trivs alldeles för bra i mitt land. Jag har Scilla, Blåklocka, Anemoner och så satte jag dit några Vivor, som såg ut att bli bara mindre o mindre där de stod tidigare. Nu ser jag bara Anemonerna. Inga Vivor! Ormroten är ju ganska sen jämfört med Scillor, Vivor o Anemoner, så jag tänkte att dessa kan ju få växa först och så kommer Ormroten senare. Men har Vivorna dött nu då eller tror ni dom bara vissnat? Scillorna tror jag nog kommer upp igen. Jag repade bort lite runt en Klematis där närmast väggen. Är Ormroten kvävande ? Eller kan dessa växter samsas?

Hälsn Tepa
tepa
Hallå...?

Någon som har nåt förslag vad jag ska göra? Tror (hoppas) inte Ormrotens rötter är så djupa att de skulle hindra något annat från att växa där...

Hälsn Tepa
Bassam
Hej

jag tycker att du behöver tålamod  . 

H.Bassam
Irene_L
Är det en Bergormrot, Bistorta affinis? Jag har inte denna men har läst att den lätt kan bli som ett ogräs.
tepa
Hej

Vet inte vad det är för sort. Har nog fått den av någon trädgårdsbekant.
Men jag tror det är Bergormrot, jag googlade och hittade ett annat trädgårdsforum (förlåt mig, Odla). Och där diskuterade de Ormrot, alla tyckte det var en tacksam växt ! Någon skrev " Darjeeling Red" och det låter rysligt bekant. Kan vara att det är den eller så har jag googlat tidigare och sett det namnet... Den sprider sig med ovanjordiska löpare, alltså. Rötterna verkar inte alls gå djupt ner i jorden. Därför tycker jag att Anemoner och Vivor och annat jag har där borde kunna leva där mitt i, i alla fall?

Hälsn Tepa
larkdjur
Den ser ju ut att vara ganska tät, kan den inte konkurrera ut vivorna genom att inte låta bladen komma upp och skaffa näring? Även om inte rötterna går så djupt menar jag. Anemoner kan ju vara ganska aggresiva själva och scilla behöver ju inte så mycket plats. Sockblomma tex har inte så djupa rötter men bildar täta snår som konkurrerar ut det mesta. Ormrot kanske funkar lite likadant? Väldigt snygg är den i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon