Full version: Pergola!?
MoniqueÖ
Vi, bostadsrättsföreningen, har en innergård med plattor som inte går att ta bort och vill göra en pergola där slingerväxterna från planteringslådorna kan klänga sig upp. Och samtidigt kunna vara lite insynsskydd från de ovanifrån belägna lägenheterna.

Har sökt runt på nätet men hittar ingen bra beskrivning för ett sådant bygge. Alla pergola som finns beskrivna är förankrade med jordankare!

Har någon tips på ngn snillrik snickare oxå?

MoniqueÖ i Stockholms innerstad
Svalu
Pergolor utan en förankring lär blåsa bort/sönder förr eller senare. Bra förankring är A & O.
-Alla plattor går att ta upp och göra håltagning för typ Metpost rodankare.
Quercus
Här finns lite beskrivningar:
http://www.trainformation.se/pub/publikati...blikationer.asp
MoniqueÖ
JA det är det jag säger; Odla är ett bra forum om man har frågor och funderingar...biggrin.gif

Men låt mig förklara; Vår innergård är belägen en trappa upp från gatuplan och under den finns "Shurgard storage". Under vår gård är det alltså lokaler...och vår gård är med andra ord taket till denna lokal. wacko.gif Jag tror inte Shurgard skulle uppskatta om det börjar läcka in fukt pga att vi har förankrat pergolan med t ex jordankare! Förstår ni vårt dilemma?

Men har sett ett uterum hos Harbo som kanske kulle funka om man "bara" förankrar det med vinkeljärn i plattorna...Vad tror ni?

Undrar MoniqueÖ
Åsa K, zon 1
Tror inte du behöver förankra om du bygger av 8x8cm stolpar eller grövre.

Staga sedan runt om så hela konstruktionen "håller ihop".
De tvärgående reglarna behöver sedan inte vara så grova, kanske 4x4 cm.

Konstruktionen skall ju sedan döljas av klängväxter. Första året så kanske den inte blir så snygg innan allt vuxit upp. Annars växer vildvin ganska fort ca 3-4 meter/år.

*Alla pergola som finns beskrivna är förankrade med jordankare!* Däför att konstruktören utgått från att pergolan byggs på befintlig mark smile.gif
Lena N
CITAT (Åsa K @ zon 1,26-03-2004, 07:52)
Tror inte du behöver förankra om du bygger av 8x8cm stolpar eller grövre.

Eftersom ni ska odla i lådor så vore det väl en bra idé att även fästa pergolan i odlingslådorna. rolleyes.gif
MoniqueÖ
Smart, Lena N! Javisst så tror jag vi gör!

Hittade en paviljong hos Hillerstorp som ser tillräckligt stadig ut så den kanske det blir med vinkeljärn som fäster i plattorna + i nån av planteringslådorna som är "STORA" de minsta mäter 2x2 m med ett djup på 0,5 m, den största är totalt 19 m2 stor med samma djup... Så nog finns det ngt att fästa i, alltid!

"Nu fler kockar ju..." stämmer verkligen inte här på forumet! Jag får så mycket tips bara genom att läsa inläggen.

Tack allesammans, kanske det blir bilder oxå nångång.

Monique Ö
gammelnalle
huruvida det funkar för pergolas vet jag inte ,men jag har gjort "stativ" för stolpar på ett par olika sätt.

Postlådan tex har snöplogen en viss tendens att knäcka så den har jag numera lös !! stolpen sitter i en bildäcksfälg som jag svetsat på en bit RHS-balk (fyrkantsrör) som jag trätt ner stolpen i.

Ett liknande system till ett bollplank åt en god vän. En RHS-profil ca 100*50mm svetsades fast på ett "kors" av 2 skrotbitar järn . Hur stort korset skall vara bestäms av hur mycket snedbelastning man tror det kan bli av vind och sånt. Som någon skrev kommer de ju att hålla ihop varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon